خلاصة:
مطالعه ی حاضر با هدف آزمون نقش تعدیل کننده ی فرهنگ و جنس در رابطه ی ارزیابی های شناختی و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. 212 دانشجو [112 ایرانی (34 پسر و 78 دختر) و 100 سوئدی ( 29 پسر و 71 دختر) ] به فرایندهای ارزیابی شناختی اولیه و ثانویه و پرسشنامه ی
استرس تحصیلی پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که رابطی بین ارزیابی های شناختی اولیه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی، مثبت و معنادار و در دانشجویان سوئدی مثبت و غیرمعنادار بود. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که رابطه ی ارزیابی های
شناختی ثانویه و استرس تحصیلی در دانشجویان ایرانی و سوئدی، منفی و معنادار بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که در دو جنس رابطه ی بین ارزیابی های شناختی اولیه و استرس تحصیلی، مثبت و غیرمعنادار و رابطه ی ارزیابی های شناختی ثانویه و استرس تحصیلی، منفی و معنادار بود. در مجموع، نتایج مطالعه ی حاضر در پیش بینی تجارب تحصیلی استرس زا، بر عدم تشابه ویژگی های کارکردی ارزیابی های شناختی اولیه و تشابه ویژگی های کارکردی ارزیابی های ثانویه در دو فرهنگ و در مقابل، بر تشابه ویژگی های کارکردی ارزیابی های اولیه و ثانویه در دو جنس تاکید کرد.