خلاصة:
پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش واسطه ای خودتنظیمی در رابطه ی بین سبک های تفکر و اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه بیرجند انجام گرفت. پژوهش حاضر ازجمله پژوهش های غیرآزمایشی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری است. به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و تصادفی، 300 دانشجوی دانشگاه بیرجند (150 پسر و 150 دختر) انتخاب شدند و به سه پرسشنامه ی اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375)، خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت (1990) و سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (1992) پاسخ دادند. سپس از روش های آمار توصیفی مانند محاسبه میانگین، انحراف معیار و نیز از شاخص های آمار استنباطی تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار آموس استفاده شد. نتایج نشان دادند سبک های تفکر 31 درصد از واریانس یادگیری خودتنظیمی و سبک های تفکر با میانجی گری یادگیری خودتنظیمی 36 درصد از واریانس اضطراب امتحان را تبیین می کنند. سبک های تفکر از طریق خودتنظیمی با اضطراب امتحان رابطه ی غیرمستقیم دارد. لذا از طریق مشخص کردن سبک تفکر و مهارت خودتنظیمی افراد می توان مقداری از اضطراب امتحان آن ها را تبیین کرد و در نتیجه برای کاهش اضطراب امتحان آن ها برنامه هایی را تنظیم کرد. در نتیجه براساس یافته های این پژوهش برنامه ریزان و درمان گرانی که از خودتنظیمی برای کاهش اضطراب امتحان بهره می جویند لازم است به سبک تفکر مراجع به عنوان یک متغیر اصلی توجه ویژه نمایند.
ملخص الجهاز:
"در نتیجه براساس یافته های این پژوهش برنامه ریزان و درمانگرانی که از خودتنظیمی برای کاهش اضطراب امتحان بهره میجویند لازم است به سبک تفکر مراجع به عنوان یک متغیر اصلی توجه ویژه نمایند.
کلیدواژهها: اضطراب امتحان، سبک های تفکر، خودتنظیمی The Mediating Role of Self-Regulation in the Relationship between Thinking Styles and Students’ Test Anxiety in Birjand University VahidJavadi; Ahmad Khamesan: Mitra R.
Moghaddam Abstract This study aimed to determine the mediating role of self-regulation in the relationship between thinking styles and students’ test anxiety in Birjand University.
درنتیجه میتوان با ایجاد تغییراتی در مدل ورن و بنسون(٢٠٠٤) مدل زیر را برای انجام پژوهش پیشنهاد کرد(شکل ١): با توجه به مطالب ارائه شده، در این پژوهش قصد داریم نقش واسطه ای خودتنظیمی را در رابطه ی بین سبک های تفکر با اضطراب امتحان را موردمطالعه قرار دهیم : 1.
نمودار فوق نتایج حاصل از روابط مستقیم متغیرهای پژوهش در مدل پیشنهادی را نشان میدهد که در کل نمونه ، در این مدل، رابطه - ی سبک های تفکر قانونی، اجرایی و قضایی با اضطراب امتحان (با میانجیگری یادگیری خودتنظیمی) معنیدار بود.
The effect of self- regulated learning strategies on academic achievement and anxiety psychology students of Islamic Azad University of Birjand."