خلاصة:
در پژوهش حاضر میزان آشنایی دبیران آموزش و پرورش شهرستان کرج با تکنولوژی آموزشی، طراحی و کاربرد رسانه های آموزشی بررسی شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دبیران متوسطه زن و مرد شهرستان کرج است که در سال تحصیلی 1389 1388 به کار مشغول بوده اند. نمونه آماری پژوهش شامل 204 دبیر است که از این تعداد 99 دبیر مرد و 105 دبیر زن بودند. نمونه به صورت تصادفی ساده از میان دبیران شهرستان کرج در نواحی مختلف آموزشی انتخاب شده اند. ابزار پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته با 40 سوال است. پرسشنامه از 3 قسمت تشکیل شده است: 1. اطلاعات شخصی مربوط به ویژگی های دبیران 2. پرسش در مورد آشنایی دبیران با مباحث طراحی نظام های آموزشی 3. پرسش مربوط به میزان آشنایی دبیران با رسانه های آموزشی و استفاده از آنها. تحلیل داده نشان داده است که فقط 5% از مدارس از رسانه های آموزشی استفاده می کنند و 35% دبیران با طراحی آموزشی آشنایی ندارند. بین مجموع نمره های پرسشنامه و ترکیب های تکنولوژی آموزشی ضریب همبستگی 0.067 وجود دارد که در سطح آلفای 0.01 معنادار نیست. این ضریب همبستگی نشان می دهد که این رابطه بسیار ضعیف است؛ همچنین بین مجموع نمره های پرسشنامه و تعریف جامع از فنوری آموزشی ضریب همبستگی 0.006 وجود دارد که در سطح آلفای 0.01 معنادار نیست. این ضریب همبستگی نشان می دهد که این رابطه بسیار ضعیف است.
ملخص الجهاز:
"پژوهش حاضر درصدد ردیابی تغییرات احتمالی نگرش دبیران و دیدگاه آنان با توجه به میزان آشنایی آنها با تکنولوژی آموزشی ، طراحی و کاربرد رسانه های آموزشی است .
با توجه به هدف کلی پژوهش که بررسی میزان آشنایی دبیران آموزش و پرورش شهرستان کرج با تکنولوژی آموزشی با دو جنبه اصلی آن یعنی طراحی آموزشی و کاربرد در رسانه های آموزشی از روش زمینه یابی استفاده شده است .
از ضریب همبستگی پیرسون برای نشان دادن رابطه بین مجموع نمره های پرسشنامه در بخش های ترکیب های تکنولوژی آموزشی کاربرد رسانه ها و تعریف جامع از فن آوری آموزشی استفاده شده است .
توزیع فراوانی و درصد تعریف جامع از فن آوری آموزشی تعاریف فراوانی درصد کاربرد وسایل و مواد آموزشی در فرایند تدریس و یادگیری 57/4 117 طراحی ، اجرا و ارزشیابی کل فرایند تدریس و یادگیری 28/9 59 روش های طراحی و نرم افزار و تولید مواد آموزش 6/9 14 انتقال اطلاعات از استاد به دانشجو 6/9 14 جمع 100 204 میانگین 1/65 همان طورکه ملاحظه می شود در تعریف جامع از تکنولوژی آموزشی ٥٤/٤ درصد با دید ابزاری به تکنولوژی آموزشی نگریستند و درک درستی از آن ندارند فقط ٦/٩ درصد گزینه درستی را انتخاب کرده اند.
دبیران نگرش مثبتی به استفاده و به کارگیری فن آوری آموزشی و آشنایی با آن دارند به شرطی که آموزش و پرورش نیز در جهت آمیختن این مقوله روز جهان در برنامه درسی تربیت معلم و برنامه درس مدارس اقدام کند."