خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف سنجش نیازهای اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، منطقه 11 انجام شده است. این پژوهش، توصیفی تحلیلی است و در آن از تکنیک توافق محور (دلفی) استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه اعضای هیات علمی تمام وقت (پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی) دانشگاه آزاد اسلامی، منطقه 11 را شامل می شود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، 215 عضو هیات علمی برای گردآوری داده ها انتخاب شدند، از پرسشنامه محقق ساخته که حاوی 100 گویه با مقیاس ده درجه ای است، استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون فریدمن برای اولویت بندی نیازها بهره گرفته شده است. بر اساس نتایج تحقیق، اولویت نیازها در هر شش مقوله از دیدگاه اعضای هیات علمی و مدیر گروه ها و روسا تا اولویت پنجم تعیین شدند. اولویت بندی مقوله های نیازها از دیدگاه اعضای هیات علمی و روسا به ترتیب شامل نیازهای آموزشی، پژوهشی، اجتماعی، شخصیتی اخلاقی، رفاهی معیشتی و ارتقایی است. بین دیدگاه اعضای هیات علمی و مدیر گروه ها و روسا در مقوله نیازهای آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد، ولی بین دیدگاه اعضای هیات علمی ومدیر گروه ها و روسا در مقوله های پژوهشی و شخصیتی اخلاقی، رفاهی معیشتی، ارتقایی و اجتماعی تفاوت معنی داری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"ترتیب نیازهای اعضای هیئت علمی از نظر استادان براساس نتایج به دست آمده از آزمون فریدمن ترتیب انحراف ابعاد نیازها میانگین اولویت استاندارد توانایی مهار و کنترل مزاحمت ها و بینظمیها در محیط کلاس درس توانایی مدرس در ایجاد ارتباط مطالب درسی با دروس دیگر رعایت نظم و پیوستگی در توضیح مباحث و سرفصل ها متصل کردن دانشجویان با مؤسسات علمی، انجمن ها و شرکت ها اشتیاق مدرس : استفاده از ارتباط کلامی و غیر کلامی ـ درگیری با موضوع درسی دسترسی استادان به کتابخانه ها، اینترنت و کامپیوتر شرکت در همایش های داخلی آشنایی با اهداف و سیاست های کلان آموزش عالی مهارت استادان در تدوین طرح های تحقیقاتی آشنایی با آیین نامه های پژوهشی رانرژی و ایده آل گرابودن استادان در کلاس داشتن صبر، بردباری و حوصله در کلاس تقوا و ترس از خدا در حین تدریس قدرت تصمیم گیری در کلاس داشتن روحیه شاد و خوش طبع در کلاس تخصیص اتاق های اختصاصی استادان برای انجام کارهای علمی و رفع مشکلات دانشجویان ٣/٣٩ اشتغال غیر منطقی در مشاغل دیگر برای امرار معاش وجود کانون استادان ، کانون بازنشستگان و انجمن های حرفه ای برقراری توازن لازم بین حقوق و مزایای دریافتی و هزینه های زندگی رداخت به موقع حق الزحمه مقالات ، ژوهش هاو رساله ها آگاهی لازم از ضوابط ارتقایی استادان آشنایی با سیاست های کلان آموزش عالی کشور انجام پژوهش و نوآوری در تدریس فراهم آمدن فرصت برای شرکت در سمت های اجرایی صدور به موقع احکام کارگزینی از قبیل تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی حس احترام و محبوبیت استادان در بین مردم آگاه بودن استادان از وضعیت خطیر خود در جامعه بالابودن موقعیت اجتماعی استادان در مقایسه با صاحبان مشاغل دیگر توجه افراد جامعه به پایگاه اجتماعی استادان بالاتربودن مقام و موقعیت استادان با استادان کشورهای دیگر از دیدگاه مدیر گروه ها و رؤسا، اولویت نیازهای آموزشی، پژوهشی و شخصیتیـ اخلاقی، معیشتیـ رفاهی، ارتقایی واجتماعی اعضای هیئت علمی کدام اند؟ جدول ٢."