خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی نوروتیک و استرس ادراک شده بر انگیزه ی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. جامعه ی آماری پژوهش، شامل کلیه ی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی مدارس نمونه دولتی و عادی منطقه ی دو آموزش و پرورش شهر کرج در سال تحصیلی 94-93 می باشد. حجم نمونه به تعداد 132 نفر(67 نفر از مدرسه نمونه دولتی و 65 نفر از مدرسه عادی) به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از آزمون کمال گرایی نوروتیک میتزمن و همکاران(1994)، استرس ادراک شده کوهن و همکاران(1983) و مقیاس انگیزه پیشرفت هرمنس (1970) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد بین کمال گرایی نوروتیک و انگیزه ی پیشرفت و بین استرس ادراک شده و انگیزه ی پیشرفت رابطه ی منفی معنادار وجود دارد. بین استرس ادراک شده و کمال گرایی نوروتیک رابطه ی مثبت معنادار وجود دارد ولی بین کمال گرایی نوروتیک، انگیزه ی پیشرفت و استرس ادراک شده در مدارس نمونه دولتی و عادی تفاوت معناداری مشاهده نگردید.
ملخص الجهاز:
"ده ویژگی که افراد دارای نیاز به پیشرفت بالا را از افراد با نیاز به پیشرفت پایین متمایز می کند و به عنوان مبنایی برای نوشتن سوالات پرسشنامه استفاده شده ، ویژگی های زیر می باشند: ١- سطح آرزوی بالا ٢- انگیزه قوی برای تحرک به سوی بالا ٣- مقاومت طولانی در مواجهه با تکالیف در سطح دشواری متوسط ٤- تمایل به اعمال تلاش مجدد در انجام تکالیف نیمه تمام ٥- ادراک پویا از زمان یعنی احساس این که امور سریع تر روی می دهند ٦- آینده نگری ٧- توجه به ملاک شایستگی و لیاقت در انتخاب دوست یا همکار ٨- بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار ٩- کاری را به خوبی انجام دادن ١٠- رفتار ریسک کردن پایین (لازم به ذکر است که در رابطه با این ویژگی آخر پرسشنامه ٢٩ سوالی، هیچ سوالی را ندارد."