خلاصة:
هدف این پژوهش مقایسه تاثیر روش تدریس استقرایی با روش تدریس همیاری بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه لردگان در سال تحصیلی 95-96 می باشد. در این تحقیق آزمودنی ها به شیوه ی تصادفی مورد مطالعه قرار گرفته اند بنابراین از شیوه ی آزمایشی از نوع گروه کنترل و گواه استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان مقطع متوسطه شهر لردگان می باشند که در سال تحصیلی 1395 - 1396 مشغول به تحصیل می باشد. در این سال تحصیلی تعداد کل دانش آموزان 1011 نفر می باشند. نمونه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دو کلاس(60 نفر9 پسر اول دبیرستان از یک مدرسه بوده که یک کلاس (30 نفر9 به شیوه ی روش تدریس استقرایی و روش تدریس همیاری تحت آموزش قرار گرفتن. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ی محقق ساخته عملکرد تحصیلی شامل 10 سوال می باشد. روایایی پرسشنامه توسط متخصصین و پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفا کرونباخ تایید شد برای تجزیه و تحلیل داده ها به منظور مقایسه میانگین های پیش آزمون و پس آزمون در بین گروه ها از آزمون T استیودنت و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد روش تدریس تفکر استقرایی و روش تدریس همیاری بر عملکرد تحصیل اثرگذار می باشندو اثر بخشی و روش تدریس همیاری نسبت به استقرایی بر عملکرد تحصیلی بیشتر است.
ملخص الجهاز:
"عوامل فوق بعلاوه اهمیتی که رشد و یادگیری صحیح در تعلیم و تربیت دارد و اهمیتی که پیشرفت تحصیلی به عنوان شاخص مهمی در نشان دادن موفقیت دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی میتواند داشته باشد، محقق را برانگیخت تا به بررسی یکی از عوامل موثر در خلاقیت یعنی روش تدریس اقدام نماید امروزه یکی از دغدغه های مهم آموزش و پرورش تولید فکر ،اندیشه و ایده می باشد.
فرهادی پور و همکاران (١٣٩٤) به مقایسه تأثیر روش تدریس تفکر استقرایی با روش تدریس کاوشگری در علوم تجربی بر خلاقیت دانش آموزان پرداختند جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی شهرستان کرج بود، بدین منظور از جامعه یاد شده ٦٠ نفر از دانش آموزان ، در دو کلاس درس ، به عنوان گروه های آزمایشی یک و دو انتخاب شدند.
/497 2/27 /001 نتایج مندرج در جدول ١ بیان می دارد که ، بر اساس کمیت t استیودنت و اینکه سطوح معنی داری برای شاخص پژوهش از خطای %٥ کمتر می باشد لذا فرض صفر رد می شود و ادعا تأیید میگردد بدین معنا که تدریس تفکر استقرایی بر عملکرد تحصیلی اثرگذار است .
/401 4/27 /000 نتایج مندرج در جدول ٢ بیان می دارد که ، بر اساس کمیت t استیودنت و اینکه سطوح معنی داری برای شاخص پژوهش از خطای %٥ کمتر می باشد لذا فرض صفر رد می شود و ادعا تأیید میگردد بدین معنا که تدریس تدریس همیاری بر عملکرد تحصیلی اثرگذار است ."