خلاصة:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه روحیه شاد با سلامت روانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زاهدان 1395 می باشد. در این تحقیق روحیه شاد به عنوان متغیر ملاک و سلامت روانی به عنوان متغیر پیش بین برگزیده شده اند. نمونه تحقیق 140 نفر دانش آموزان را شامل می باشد که با روش نمونه گیری در دسترس از جامعه دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زاهدان انتخاب گردیده اند. پژوهش حاضر یک تحقیق کاربردی از نوع توصیفی است. روش تحلیل داده ها، همبستگی است که در طی آن ضرایب همبستگی ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین و ملاک محاسبه شده است. در این تحقیق از پرسشنامه تجدیدنظر شده علائم روانی SCL 55-R و مقیاس روحیه شاد مارتین ولفکورت استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که بین متغیرهای پیش بین و ملاک، همبستگی ساده و چندگانه وجود دارد.
ملخص الجهاز:
"اهمیت و ضرورت تحقیق با توجه به توسعه زندگی ماشینی و بالا رفتن فشار روانی بر افراد لازم است که بررسی شود از چه طریقی می توان فشار روانی را کاهش داد بنابراین اهمیت تحقیق حاضر در این است که اگر مشخص شود که بین روحیه شاد و سلامت روانی رابطه معنی داری وجود دارد می توان در مورد آموزش شیوه های روحیه شاد، به عنوان یکی از روشهای مقابله با استرس، اقدام کرد تا بدین طریق از شدت فشار روانی بر افراد کاسته شود و افراد به هنگام مواجهه با استرس نیز بتوانند از عهدة آن برآیند.
اهداف تحقیق بهترین هدف تحقیق حاضر آن است که مشخص نماید آیا بین روحیه شاد با سلامت روانی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان زاهدان رابطه ای وجود دارد یا نه؟ هدف کاربردی دیگر این تحقیق آن است که می توان درک عمیق تری از روحیه شاد به دست آورده و به اهمیت آن به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با چالش ها و به تأثیر آن بر سلامت روانی فرد پی برد.
فرضیه اول تحقیق: بین عدم سلامت روان دانش آموزان مقطع متوسعه شهرستان زاهدان و روحیه شاد (شادی) آنها رابطه منفی معناداری وجود دارد.
A student of educational science, Farhangian University, Shahid Motahari Campus of Zahedan Abstract The aim of this study is to investigate the associationbetween sense of humor and mental health and the academic achievement of high school students in Zahedan City is 2016."