خلاصة:
هدف از این پژوهش "تحلیل جامعه پذیری در کتب فارسی دوره دوم متوسطه" است. جامعه آمارری این پژوهش کتابهای فارسی عمومی اول، دوم انسانی، سوم انسانی، ریاضی، تجربی و پیش دانشگاهی را شامل می شود. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی (غیرآزمایشی) و از شاخه مطالعات میدانی به شمار می آید. روش انجام این تحقیق نیز به صورت پیمایشی است. روش نمونه گیری هدفمند است. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه معکوس است که این پرسشنامه در 7 مقوله اصلی شامل هنجارهای دینی (انسجام بخشی)، هنجار دینی (انظباط بخشی)، هنجار اجتماعی (رسم اجتماعی)، هنجار اجتماعی (شیوه قومی)، هنجار فرهنگی (وجدان فردی و جمعی)؛ ارزش فرهنگی (تجربیات تاریخی) و نقشهای ابزاری و ابرازی طبقه بندی و تنظیم شده است. به منظور سنجش روایی پرسشنامه مذکور از روایی سازه و صوری (نظر متخصصین و استاد راهنما) استفاده گردید که در مجموع پرسشنامه دارای روایی مطلوب بود. برای برآورد پایایی پرسشنامه از آزمون اسکات استفاده شد و نتایج حاصل نشان داد که 7 مقوله مورد بررسی از میزان پایایی مطلوبی برخوردار بوده است. با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (خی دو) از طریق نرم افزار spss به تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به دست آمده پرداخته شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هنجار دینی (مقولهی انسجام بخش)، هنجار دینی (مقولهی انضباط بخش)، هنجار فرهنگی (مقولهی وجدان فردی و اجتماعی) و ارزش فرهنگی (تجربیات تاریخی) در کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه تفاوت معناداری وجود دارد. در حالی که هنجار اجتماعی (مقولهی رسوم اجتماعی و شیوه قومی) و نقشهای ابزاری و ابرازی در کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه تفاوت معناداری وجود ندارد.
ملخص الجهاز:
"0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله هنجار دینی بر اساس سه دسته انسجام قوی، عدم انسجام و انسجام ضعیف در کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول6 نشان داده شده است.
0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله هنجار دینی بر اساس سه دسته انضباط قوی، انضباط ضعیف، عدم انضباط کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول7 نشان داده شده است.
0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله هنجار اجتماعی بر اساس دو دسته رسوم اجتماعی قوی و رسوم اجتماعی ضعیف کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول8 نشان داده شده است.
0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله هنجار فرهنگی بر اساس 4 دسته وجدان جمعی بالا، وجدان جمعی پایین و وجدان فردی بالا و وجدان فردی پایین کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول10 نشان داده شده است.
0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله ارزش فرهنگی بر اساس دو دسته وجود تجربیات تاریخی و عدم وجود تجربیات تاریخی کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول11 نشان داده شده است.
0% فراوانی مشاهده شده و فراوانی مورد انتظار و درصد کل مقوله هنجار فرهنگی بر اساس 4 دسته نقش ابزاری قوی، ابزاری ضعیف و نقش ابرازی ضعیف و ابرازی ضعیف کتابهای فارسی دوره دوم متوسطه به تفکیک در جدول12 نشان داده شده است."