خلاصة:
پژوهش حاضر که با توجه به ماهیت از نوع کاربردی و هدف آن بررسی تاثیر آموزش مهارت حل مساله و تصمیم گیری بر کنترل خشم و اضطراب دانش آموزان دختر اول دوره دوم دبیرستان با روش تحقیق از نوع نیمه تجربی با گروه آزمایش و گواه و با استفاده از طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه اول دوره دوم دبیرستان آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-94 بودند. به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 44 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (22 نفر) و گروه گواه (22 نفر) قرار گرفتند. آموزش مهارت حل مساله و تصمیم گیری طی 16 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر (1970) و بیان حالت هیجانی و صفت شخصیتی اسپیلبرگر (1999) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس تحلیل و این نتایج حاصل گردید: آموزش حل مساله و تصمیم گیری بر روی اضطراب وضعی، احساس خشم، بیان کلامی خشم، بیان فیزیکی خشم، خلق و خوی خشمگین، واکنش خشمناک، درون ریزی خشم، کنترل درون ریزی خشم تاثیر مثبت و معنادار داشته است. به طوری که گروه آزمایش کاهش میانگین بیشتری از گروه کنترل در این مقیاسها داشتند. اما آموزش حل مساله و تصمیم گیری بر روی اضطراب صفتی، برون ریزی خشم و کنترل برون ریزی خشم تاثیر معنادار نداشته است.
ملخص الجهاز:
"نتایج تحلیل کوواریانس Lazakidou Botvin, Griffin Ronen Dallnic Skiba & Kelvey Provrencher داده های حاصل از پیش آزمون - پس آزمون نشان داد که آموزش مهارت حل مساله و مدیریت هیجان به طور معناداری بر کاهش اضطراب و پرخاشگری دانش آموزان موثر بوده است.
جدول6 : آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره برای تعیین تاثیر آموزش حل مساله و تصمیم گیری بر ابعاد کنترل خشم منابع تغییر مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات F سطح معناداری مجذور اتا توان آماری پس آزمون احساس خشم 66/78 1 66/78 68/12 001/0 28/0 93/0 پس آزمون کلامی خشم 54/63 1 54/63 70/9 004/0 23/0 86/0 پس آزمون فیزیکی خشم 13/83 1 13/83 48/14 001/0 30/0 96/0 پس آزمون خلق و خوی خشمگین 19/30 1 19/30 58/9 004/0 22/0 85/0 پس آزمون واکنش خشمناک 15/37 1 15/37 50/8 006/0 20/0 81/0 پس آزمون درون ریزی خشم 68/112 1 68/112 79/16 001/0 34/0 98/0 پس آزمون برون ریزی خشم 93/4 1 93/4 60/0 NS 02/0 12/0 پس آزمون کنترل درون ریزی خشم 39/202 1 39/202 51/22 001/0 41/0 99/0 پس آزمون کنترل برون ریزی خشم 05/48 1 05/48 07/3 NS 08/0 40/0 براساس جدول(6) نتایج پس آزمون احساس خشم با توجه به نوع گروه (68/12 = F، 1=df، 001/0 P) معنی دار بوده است.
John Wiley &Sons, Ltd. Investigating the Effectiveness of Teaching Problem-Solving Skill and Making-Decision on Controlling Anger and Anxiety among Female Students of First Grade High School, Second Course Mahboobeh Khakpoor 1, Hossein Aflaki Fard 2 1.
Department of Counseling, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran (Corresponding author) Abstract The current research is applied one and its purpose is investigating the effectiveness of teaching problem-solving skill and making-decision on controlling anger and anxiety among female students of first grade high school, second course."