خلاصة:
این مطالعه بر مبنای تحقیقات در حوزه روانشناسی آموزشی صورت گرفته و با هدف بهبود تاکتیک های یادگیری و شیوه های تدریس، بر نحوهی یادگیری تمرکز دارد. از این رو به بررسی رابطه بین سه متغیر؛ جهت گیری اهداف (منعکس کنندهی جهت گیری زبان آموزان در تلاش برای تسلط بر اطلاعات و یا عملکرد خوب)، آگاهی فراشناختی (نظارت یادگیرنده بر نحوهی یادگیری وی) و موفقیت تحصیلی (منعکس شده در نمرات کل ثبت شده در دانشگاه) می پردازد. نتایج این مطالعه نشان می دهد بین اهداف عملکردی و معدل ارتباط معناداری وجود ندارد، آگاهی فراشناختی با موفقیت تحصیلی مرتبط است و اهداف تسلطی از طریق آگاهی فراشناختی بر معدل اثر می گذارند.
ملخص الجهاز:
"بررسی رابطه بین اهداف آموزشی، آگاهی فراشناختی و موفقیت تحصیلی زبان آموزان ایرانی مولود محمدی گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران چکیده این مطالعه بر مبنای تحقیقات در حوزه روانشناسی آموزشی صورت گرفته و باهدف بهبود تاکتیکهای یادگیری و شیوههای تدریس، بر نحوهی یادگیری تمرکز دارد.
نتایج این مطالعه نشان میدهد بین اهداف عملکردی و معدل ارتباط معناداری وجود ندارد، آگاهی فراشناختی با موفقیت تحصیلی مرتبط است و اهداف تسلطی از طریق آگاهی فراشناختی بر معدل اثر میگذارند.
این نشان میدهد که اگر دانشجویان از آگاهی فراشناختی خوبی برخوردار باشند، اهداف تسلطی قویتری نیز خواهند داشت در حالی که ممکن است دانشجویانی با اهداف عملکردی خوب، آگاهی فراشناختی خوبی نداشته باشند (رابطه ی قوی بین اهداف عملکردی و خودشناسی وجود ندارد).
(2001), "Multiple-goal pursuit and its relation to cognitive, self-regulatory, and motivational strategies," British Journal of Educational Psychology, 71, pp 561-572.
Investigating the Relationship among Educational Objectives, Metacognitive Awareness and Academic Achievement of Iranian Language Learners Moloud Mohammadi Department of English Language, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran Abstract This study has been conducted in the field of educational psychology, focusing on the learning method with the aim of improving the learning techniques and teaching methods.
To this aim, it deals with the relationship among three variables; namely: orientation of goals (reflecting the orientation of language learners in an attempt to have mastery over the information or have good performance), metacognitive awareness (learners’ control on their way of learning) and academic achievement (reflected in the total scores recorded by the University)."