خلاصة:
امروزه نظریه پردازان عملیات روانی نظام های سلطه گر غربی برای تحکیم هر چه بیشتر نظام سرمایه داری و مقابله با سایر نظام ها از جمله نظام های اسلامی و در راس آنها ایران درصدد هستند با بهره گیری از ساز وکارهای نرم افزاری و رسانه ای و نمادسازیهای گسترده ، اراده های موجود و مخالف خود را به سمت و سوی مورد نظر خود بکشـانند و از آنها بهره برداریهای لازم را در راستای تحکیم و تداوم نظام سلطه و به تبع آن نظـام سـرمایه داری، بنماینـد. سـود جستن از روش های نمادسازی و نظام نمادها امروزه با استفاده از رسانه هایی نظیر سینما بسیار ساده تر شـده اسـت . این مقاله درصدد است به شرح و توضیح سلطه ، ارتباط آن با عملیات روانی، نشانه شناسی، استفاده از آن در سینما و نیز نمادسازی به شیوه ای تئوریک پرداخته ، ضمن آن از طریق نشانه شناسی به بررسی چگونگی درونی کردن سـلطه از طریق نمادسازی بپردازد.
ملخص الجهاز:
"بعدها با گسترش ورود ایالات متحده امریکا به عرصه سیاست و روابط بین الملل ، این کشور درصدد برآمد به عنـوان قدرت برتر و نیز نیروی به اصطلاح نجات بخش به ایجاد و تحکیم نظام های سلطه در کشورهای در حال توسعه و یـا توسعه نیافته اقدام کند، کما اینکه "هانتینگتون " در همایش آتن در سال ٢٠٠٢ نیز بار دیگر دیدگاه هـای خـود را تکرار میکند و معتقد میشود که امریکا به عنوان حافظ صلح ، ناچار است به تحکیم منافع خود در جهان پرداخته و در این مسیر چاره ای جز مهار قدرت های سرکش ندارد.
٥- نشانه شناسی سینمای غرب علیه اسلام پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و طرح دوباره نام اسلام در اذهان انسان های سراسر جهـان و پدیـد آمدن واهمه گسترش و پیشرفت اسلام در غرب و نیز زنده شدن جنبش هـای آزادیبخـش در اقصـی نقـاط جهـان ، رسانه های ارتباط جمعی غرب و به ویژه تولیدکنندگان در عرصه فیلم و سینما تلاش های گسترده ای در جهت القای ایده های منفی پیرامون مسلمانان آغاز کردند که البته با فروپاشی اتحـاد شـرقی شـوروی سـابق و انتقـال مفهـوم " دشمن " و یا به تعبیری "دیگر"، بر روی دنیای اسلام این تلاش ها جنبه شفاف تر و گسترده تری پیدا نمود و به ویژه پس از "واقعه ١١ سپتامبر" این قضیه ابعادی جدیدتر و جدیتر یافته است ."