خلاصة:
هدف این مقاله تبیین تئوری هژمونی فرهنگی و ابزار آن یعنی سینمای هالیوود است ، با این تفاوت که پس از جنگ سرد، محور دشمنی با رقیب سرسخت ایدئولوژیک آن (شوروی) جای خود را به دشمن ایدئولوژیک و سیاسی دیگری به نام جمهوری اسلامی ایران داده است . از آنجا که سینمای هالیوود تحت تسلط یهودیان بانفوذ امریکایی قرار دارد. بنابراین ، باید سطح رویارویی را به بازیگر نقش مکمل (رژیم صهیونیستی) در سناریوی جدید سیاسی امریکا (نقش اول ) نسبت داد. سیاست فرهنگی امریکا پیکان هدف خود را پس از جنگ سرد مبتنی بر دو بار فرهنگی و مذهبی به سمت مقابله با بازیگرانی که به زعم این کشور، محور شرارت خوانده میشوند، نشانه رفته است . در این مقاله تلاش بر این است که بتوان تحلیلی مستند از تئوری برخورد تمدن ها و همچنین هژمونی فرهنگی غربی با بهره گیری از تولیدات سینمایی منتخب امریکا علیه ایران از جمله فیلم هایی همچون (٣٠٠، الکساندر، کشتیگیر و....) ارائه نمود.
ملخص الجهاز:
"هنگامی که کشورهای توسعه یافته احساس میکنند فناوری، زندگی آنها را مورد تهاجم قرار داده ، همه چیز سرعتی زیاده از حد یافته است ، چه جای تعجب است اگر کشورهای در حال رشد نیز خود را در معرض تهدید ارزش ها و فناوری غرب (امریکا) احساس کنند؟ هجمۀ فرهنگی غرب به رهبری امریکا در برابر کشورهای به زعم آنان یاغی و شرور البته موضوعی بدیع و جدید تلقی نمیشود به طوری که با شکل گیری پدیده ای به نام سینما و مرکزیت آن به عنوان سینمای تبلیغاتی و ارزشی (هالیوود)، در هر برهه ای از تاریخ سیاسی معاصر همواره شاهد جهت گیری سیاسی – تبلیغاتی و عملیات روانی علیه دشمنانی همچون (آلمان نازی، شوروی کمونیست ، ویتنام کمونیست و به تازگی تروریسم بین المللی) بوده ایم .
حال این پرسش مطرح میشود که آیا واقعا شاهد یک عملیات روانی و تخریبی از سوی سینمای هالیوود علیه ایران هستیم یا آنکه این گونه فیلم ها بیغرض و از سر اتفاق و سرگرمی برای مشاهده جهانیان تولید میشود؟ مقاله بر این فرضیه استوار است : کشورهایی که منافع ایالات متحده و رژیم صهیونیستی را در نظام بین الملل به چالش میافکنند و در اوج تنش با این دو بازیگر هستند، هدف عملیات روانی سینمای هالیوودی (امریکایی – یهودی) قرار میگیرند.
Ross, Steven (2005) Hollywood Left and Right : How Movie Stars Shaped American Politics , New York: Oxford University Press."