خلاصة:
در سالهای اخیر، مطالعات گستردهای در خصوص تاثیر دوزبانگی، در معانی متفاوت آن، بر یادگیری زبان سوم صورت پذیرفته که نتایج متفاوتی از آنها حاصل شده است. پارهای از این پژوهشها به تاثیر مثبت دوزبانگی بر یادگیری زبان سوم اذعان داشتهاند و تعدادی دیگر، این تاثیر را منفی قلمداد نمودهاند. در همین راستا، در پژوهش حاضر نیز به بررسی تاثیر دوزبانگی مصنوعی (یادگیری زبان خارجی و از طریق آموزش) بر یادگیری زبان سوم پرداخته شده است. آزمودنیهای پژوهش را تعداد 24 تن از فارسیآموزان چینی تشکیل میدادند که در مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره) به یادگیری زبان فارسی در دوره عمومی اشتغال داشتند و در قالب دو گروه دسته بندی شدند. گروه اول شامل 12 نفر از زبانآموزانی بود که علاوه بر زبان مادری خود، در سطوح مختلف با زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی آشنایی داشتند، و گروه دوم شامل 12 نفر از زبانآموزانی میشد که تنها، زبان مادری خود را میدانستند، و معیار پیشرفت تحصیلی این فارسیآموزان، نمرات پایانی آنان در هر چهار مهارت بود. نتایجی که از این پژوهش حاصل گردید، گویای این نکته بود که دوزبانگی آزمودنیها (آشنایی آنان با زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی) بر سطح پیشرفت تحصیلی آنان در زبان سوم (فارسی) تاثیر مثبتی داشته است. همچنین، هر اندازه سطح زبانی زبان خارجی آزمودنیها (انگلیسی) بالاتر باشد، میزان یادگیری زبان سوم آنان افزایش پیدا میکند. بنابراین، میتوان اظهار نمود که میزان آشنایی آنان با زبان دوم نیز، بر میزان یادگیری زبان سوم آنان تاثیر گذار است.
In recent years, extensive studies have been conducted in the field of the effect of bilingualism in different aspects on third language learning, which has been proven to be positive and sometime negative in various studies. The present research aimed to examine the effect of artificial bilingualism (learning foreign/ second language through schooling) on the third. The participants included 24 Chinese Persian learners in the Persian Language Center at IKIU. The learners were classified based on their domination on English. So, there existed two groups, the first knew English as a foreign language in different levels while the second only knew Chinese as their mother tongue. Each group included 12 applicants. The data were gathered based on their final scores in four skills of reading, writing, speaking and listening. Then the data were analyzed. Results showed that there was positive significant relationship between bilingualism and the level of achievement in Persian learning. In addition, findings represented that the higher the level of bilingualism is in learners, the progress in Persian learning would be more observable. Therefore, it can be concluded that there is a significant relationship between the domination on bilingualism and third language learning.
ملخص الجهاز:
"میتوان نتایج حاصل از این پژوهش را به گونۀ زیر بیان نمود: در پاسخ گویی به سوال نخست پژوهش که به پرسش از تأثیر آشنایی فارسیآموزان چینی بـا زبـان انگلیسـی بـه عنـوان یک زبان خارجی، بر میزان یادگیری مهارت های زبان فارسی، به عنوان زبان خارجی دوم آنان میپردازد، نتایج بـر مبنـای تحلیل نمرات پایانی آنان در هر چهار مهارت و معدل ، حاکی از آن است که دوزبانگی آزمودنیها بـر پیشـرفت تحصـیلی آنان موثر است ؛ بدین معنی که زبان آموزانی که با زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی اول آشنا بودند، از نمرات بـالاتری در تمامی مهارت های زبان فارسی در مقایسه با آزمودنیهای تک زبانه برخوردار بودند.
در پاسخ گویی به سوال دوم پژوهش که به پرسش از تأثیر میزان آشنایی فارسیآموزان چینی با زبان انگلیسی بـه عنـوان یک زبان خارجی (سطح زبانی زبان خارجی نخست آنان ) بـر میـزان پیشـرفت مهـارت هـای زبـان فارسـی بـه عنـوان زبـان خارجی دوم آنان میپردازد، نتایجی که از تحلیل داده های پژوهش به دست آمده ، بیانگر این موضوع است که هـر انـدازه سطح زبانی زبان خارجی آزمودنیها (انگلیسی) بالاتر باشد، میزان یادگیری زبان سوم آنان (فارسی) افزایش پیدا میکنـد.
در عـین حـال ، بـا توجـه بـه اینکـه سـطح زبـانی زبـان دوم (انگلیسی) آزمودنیهای دوزبانه متفاوت بوده ؛ بدین معنا که این دسته از فارسیآموزان ، از میان ٥ سطح ارائه شده در پرسـش نامـه (آشنایی بسیار کم ، کم ، متوسط ، زیاد و تسلط کامل )، ٣ سطح (آشنایی کم ، متوسط و زیاد) را انتخاب نموده بودنـد، تـأثیر میـزان آشنایی زبان آموزان دوزبانه با زبان دوم (زبان خارجی اول آنها)، بر پیشرفت تحصیلی آنان نیز مورد بررسی قرار گرفت ."