خلاصة:
تحقیق حاضر به مطالعه تطبیقی بازنمایی زن در دو شبکه، سه سیما و Gem Tv میپردازد. برای رسیدن به این مقصود، از نظریههای بازنمایی ساختاری، فمینیستی لیبرال، الگوی تحلیلی گافمن و کلیشههای جنسیتی میشل بر مبنای روش تحلیل محتوا و پرسشنامه معکوس استفاده شدهاست. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق 140 آگهی بازرگانی پخششده از شبکههای سه سیما و Gem Tv(باحضور مستقیم و غیرمستقیم زن) در ساعات 18 تا 23 طی ماههای بهمن و اسفند 1392 و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر 1393 است. آمارهای بهدست آمده در نهایت نشان میدهد، شبکه سه، ضمن نشان دادن نقشهای کلیشهای زنان، درصدد ایجاد تغییرات در بازنمایی آنان بوده و شبکه Gem Tv، در تلاش برای نشان دادن زنان به دور از نقشهای کلیشهای است. در هر دو شبکه، از زنان تنها به عنوان عاملی برای جذب مخاطب استفاده نشده است.
Present research is a comparative study of females broadcast quality on Iranian TV (channel3) and on a satellite Gem TV. To reach our goal we have benefited from two methods of content analysis and reverse questionnaire. statistical population of this study consists of 140 broadcasted commercial ads on channel 3 and on Gem TV at 6pm and 11pm everyday over the months of January, February and March 2012 and April, may, June 2013.The figures obtained showed ultimately that both channels additional to displaying female routine functions, have been attempted to make changes in the way of their reflection and the channels have not utilized the females only as a factor for attracting audience.
ملخص الجهاز:
"نتایج و یافتهها تحلیل یافتههای شبکه سه سیما جدول شماره (2): فراوانی درصدی گویندگان آگهی درصد بدون کلام درصد کودکان درصد مرد و زن درصد زنان درصد مردان تعداد آگهیها 42/1 71/5 28/34 57/28 71/38 70 با توجه به جدول فوق، به نظر میرسد که آمار بهدست آمده، یعنی کم بودن درصد گویندگی زن نسبت به مرد، حاکی از آن است که نباید از صدای زن استفاده ابزاری شود.
با توجه به آمار قابل توجه بهدست آمده در این خصوص نظر بر اینکه زنان جوان درصد بالایی را در آگهیها به خود اختصاص دادهاند، حاکی از این امر است که تبلیغگران تمایل بالایی به استفاده از زنان جوان در آگهیهای خود دارند و این موضوع به نظریه گافمن در مورد نمایش جنسیت اشاره میکند.
تجزیه و تحلیل دادههای شبکه Gem Tv جدول شماره (8): فراوانی درصدی گویندگان آگهی درصد بدون کلام درصد کودکان درصد مرد و زن درصد زنان درصد مردان تعداد آگهیها 42/1 42/1 57/8 85/62 14/27 70 اختلاف آشکار و قابل توجه بین گویندگی زن با دیگر گویندگان در جدول فوق، نشان از تمایل بسیار بالای تبلیغگران غربی در استفاده از صدای زنانه برای جذب مخاطب بیشتر جهت تبلیغ کالا میباشد.
با توجه به موارد یاد شده علاوه بر نقض دیدگاه گافمن درخصوص اینکه معمولا در رسانهها مردان به لحاظ قد و وزن ایدهآلتر از زنان نمایش داده میشوند، تصور میشود هر دو شبکه بر مبنای کلیشههای جنسیتی میشل عمل کرده و درصدد طبیعی جلوهدادن و نیز تقویت این تصور است که زن خوب، همواره زنی جوان و با اندامی متناسب است، میباشد."