خلاصة:
این پژوهش به منظور بررسی تاثیر روش تدریس علوم مبتنی بر زیباییشناسی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر و پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان بابلسر بود که از بین آنها، 50 دانشآموز دختر و پسر به طور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایشی و گواه جای داده شدند. پس از اجرای پیشآزمون پیشرفت تحصیلی بر روی هر دو گروه، گروه آزمایشی به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای تحت آموزش علوم از طریق روش تدریس مبتنی بر زیباییشناسی قرار گرفتند و گروه گواه از طریق روش تدریس سنّتی آموزش دیدند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پسآزمون (بلافاصله پس از اتمام آموزش) و آزمون پیگیری (پس از گذشت 3 ماه ) به اجرا درآمد. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری تحلیل کوواریانس و تحلیل اندازههای مکرر تجزیه و تحلیل شد؛نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت بین نمرات پیشرفت تحصیلی علوم در دو گروه آزمایشی و گواه معنادار بود. بنابراین، روش تدریس مبتنی بر زیباییشناسی میتواند بهعنوان روش تدریسی فعّال و موثر در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم نقش داشته باشد.
ملخص الجهاز:
امروزه روش های تدریس فعال ، ذهن بسیاری از پژوهشگران را به خود مشغول داشته است و بسیاری از پژوهشگران از جمله ککتساکی (٢٠١٢)؛کندمیر و گور (٢٠١١)؛دریاکولو٣ و همکاران (٢٠١٠)؛کلاورن ٤(٢٠١٠)؛گاش ٥(٢٠١٠)؛سوزان هالتون پین ٦(٢٠١٠)؛هانکوک ٧ (٢٠٠٤)؛آبری ٨(٢٠١٤)؛بدری گرگری ، رضایی و جدی گرگری (١٣٩٠)؛میرباقری آجرپز، شهشهانی و دیانتی (١٣٩٠)؛دورودیان (١٣٩٠)؛سرداری (١٣٩١)؛سیفی گندمانی ،زارع ، کلانتری میبدی و جوهری فرد (١٣٩١)؛برزگر (١٣٩٢)؛صادقی و همکاران (١٣٩٤)و میردریکوند و همکاران (١٣٩٤)به بررسی تأثیرروش های تدریس فعال بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان اقدام کرده وهمة آن هابه این نتیجه رسیده اند که روش های تدریس 1.
هدف اصلی از تحقیق حاضر بررسی تفاوت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی بر حسب روش تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی و روش تدریس سنتی است .
٣. بین نمرات پیش آزمون وپس آزمون پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایة پنجم ابتدایی با روش تدریس مبتنی برزیبایی شناسی تفاوت وجود دارد.
یافته ها به منظور پاسخ به فرضیة اول پژوهش ، نتایج تحلیل کواریانس یکراهه نشان داد که گروه آزمایشی که ازطریق روش تدریس علوم مبتنی برزیبایی شناسی آموزش دیده اند با گروه گواه از نظر پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری دارند (٤٨/٩٦= fو ٠/٠٠١= p).
بحث ونتیجه گیری این پژوهش قصد داشت ،تأثیرروش تدریس علوم مبتنی بر زیبایی شناسی را بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی کند.
یافته های حاصل از سؤال اول نشان داد که روش تدریس مبتنی برزیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیرمطلوبی دارد.
یافته های حاصل از بررسی سؤال سوم نشان دهندة آن است که روش تدریس مبتنی بر زیبایی شناسی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیرپایداری دارد.