خلاصة:
هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه صفات شخصیت و ابعاد انگیزش تحصیلی است. جامعه آماری آن، دانشآموزان مقطع متوسطه شیراز به حجم 158نفر بودند که به شیوه نمونه گیری خوشه ای از مدارس نقاط مرکزی شهر انتخاب شدند. گرد آوری دادهها و اندازهگیری صفات شخصیتی با استفاده از پرسشنامه بر اساس مدل پنج عامل بزرگ شخصیت و ابعاد انگیزشی مقیاس اصلاح شده هارتر(1981) انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد انگیزش درونی رابطه مثبتی با صفات شخصیتی نظیر وظیفهشناسی، تجربه پذیری و توافق پذیری دارد و با صفات برونگرایی و روان نژندی رابطه ای ندارد. بعد کل انگیزش بیرونی با صفت شخصیتی روان نژندی رابطه منفی دارد. پاره مقیاسهای آن \"تمایل به کار آسان\" و\" تمایل به خوشایندی معلم\" نیز همبستگی منفی با صفات تجربهپذیری و وظیفهشناسی داشتند. تحلیل رگرسیون انگیزش درونی بر صفات شخصیتی نیز نشان داد که دو صفت وظیفهشناسی و تجربهپذیری پیش بین معناداری برای انگیزش درونی هستند. انگیزش بیرونی نیز به وسیله روان نژندی پیشبینیپذیر است.
ملخص الجهاز:
يافته هاي پژوهش نشان داد انگيزش دروني رابطه مثبتي با صفات شخصيتي نظير وظيفه شناسي ، تجربـه پـذيري و توافـق پـذيري دارد و بـا صفات برون گرايي و روان نژندي رابطه اي ندارد.
همچنين هي ون (١٩٨٩)رابطه انگيـزش تحـصيلي و بـرون گرايـي را بررسـي کـردو بـه همبستگي مثبت اين دو پي برد و نيز رابطه انگيزش تحصيلي را با روان نژندي و تکانشي بودن در ميان دانش آموزان دبيرستاني منفي گزارش کرده است .
براين اساس سؤال اصلي اين تحقيق چنين است : الگوي روابط بين عامل هاي پنجگانـه شخـصيت (وظيفـه شناسـي ، تجربـه پـذيري ، بـرون گرايي ، توافق پذيري ، چالش انگيزي و روان نژندي )و ابعاد انگيزش تحصيلي (انگيزش دروني وانگيزش بيروني ) چگونه است ؟ و کداميک از عامل هاي شخصيت با انگيزش دروني وکداميک با انگيزش بيروني تداعي مي شوند؟ تبيين اين روابط ، سازگاري آموزشـي دانـش آمـوزان داراي صـفات شخـصيتي مختلـف را روشن خواهد کرد.
Conscientiousness / يافته ها همسبتگي صفات شخصيتي با مقياس هاي انگيزش به منظور بررسي رابطه صفات شخصيت بـا مقيـاس هـاي انگيزشـي ، ضـرايب همبـستگي دومتغيره بين اين دو دسته متغيرها محاسبه شد.
بين صفت شخصيتي تجربـه پـذيري و پـاره مقياس هاي انگيزش دروني (کنجکاوي ، چالش انگيزي و تسلط مستقلانه ) نيز ضرايب همبستگي مثبت و معناداري مشاهده شد.
Intellectual ability, learning style, personality, achievement motivation and academic success of psychology students in higher education, Personality and Individual Differences, Vol. 29 (6).