خلاصة:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطه هوش فرهنگی و آگاهی فراشناختی و باورهای هوشی با عملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز است. روش تحقیق از نوع توصیفی و به شیوه هبستگی انجام شده است. تعداد نمونه برابر 145 نفر دانشجو با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش فرهنگی آنگ، پرسشنامه آگاهی فراشناختی از راهبردهای مطالعه مختاری و ریچارد و باورهای هوشی بابایی بود. داده ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین بعد فراشناختی و دانشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی بعد رفتاری و انگیزشی هوش فرهنگی با عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بین مطالعه کلی، مطالعه حل مساله، مطالعه حمایتی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. بین باورهای هوشی افزایشی و عملکرد تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد و بین همبستگی باورهای هوشی جوهری و عملکرد تحصیلی رابطه ای وجود ندارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون از بین متغیرهای پیش بین، باور هوشی افزایشی بیشترین رابطه را از نظر آماری با عملکرد تحصیلی دارد.
ملخص الجهاز:
"E Beta t sig VIF Correlations Part Partial باور هوشی جوهری ٠/٠٣٢ 0/041 0/156 0/785 0/434 1/156 0/069 0/073 باورهوشی افزایشی ٠/٠٠٧ 0/054 0/13 0/030 -1/039 1/199 0/083 -0/088 مطالعه کلی 0/002 0/027 0/019 0/089 0/929 1/127 0/035 0/037 مطالعه حل مساله ٠/٠٠٨ 0/054 0/017 0/694 0/040 1/180 0/067 0/070 مطالعه حمایتی ٠/٠٢٣ 0/056 0/054 0/157 0/875 1/329 0/0099 0/009 فراشناختی ٠/٠٣٦- ٠/٠٣٦ ٠/١٠٤- ١/٠٠٤- ٠/٣١٧ 1/314 -0/075 -0/072 رفتاری 0/043 0/025 0/173 1/745 0/082 1/416 0/138 0/144 انگیزشی 0/036 0/028 0/120 1/285 0/201 1/264 0/114 0/120 دانشی 0/025 -0/009 0/190 0/044 -2/035 1/256 -0/179 -0/172 جدول شماره ٤ توانایی نسبی هر پیش بینی کننده را نشان می دهد که از میان ابعـاد آگـاهی فراشـناختی از راهبردهـای مطالعـه (مطالعـه کلـی ، مطالعـه حـل مسـاله و مطالعـه حمـایتی ) و باورهـای هوشـی (افزایشـی و جـوهری ) هـوش فرهنگـی (فراشناختی ، دانش ، انگیزشی ، رفتاری ) به عنوان متغیر پیش بین ، بـاور هوشـی افزایشـی ( ٠/١٣= Beta ) و (٠/٠٣ =P ) از تغییرات متغیر ملاک یعنی عملکرد تحصیلی را تبیین می کند.
Children's Theories of Intelligence: Beliefs, Goals, and Motivation in the Elementary Years, The Journal of General Psychology, Available online: 07 Aug 2010, DOI: 10."