خلاصة:
با توجه به پیشرفت های علمی اخیر، پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در اولویت برنامه های راهبردی کشورمان قرار گرفته است . با توجه به نقش محوری نظام آموزش عالی در تولید و انتشار علم و فناوری ، بررسی ابعاد و مولفه های پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور و ارتقای نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد آن ضروری به نظر می رسد. پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی و از نظر نحوه جمع آوری اطلاعات پیمایشی است . دو سوال این پژوهش عبارتست از: ابعاد و مولفه های پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری کدامند؟ عوامل و ملاک های ارتقا دهنده نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری کدامند؟ در این پژوهش برای پاسخ به سوال ها، از دو روش کیفی (مصاحبه نیمه ساختاریافته ) و کمی (پرسشنامه ) استفاده شده است . جامعه آماری در روش کیفی شش نفر از صاحب نظران حوزه های آموزش عالی و سیاست خارجی (به لحاظ ماهیت بین رشته ای پژوهش ) هستند که در مصاحبه شرکت کردند. جامعه آماری برای ابزار کمی در این پژوهش اعضای هئیت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی است . نتایج این پژوهش تعداد ٣ بعد و ٣٠ مولفه برای پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور و ٥ عامل و ٢١ ملاک برای ارتقای نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری را تایید کرد.
ملخص الجهاز:
"جدول (٢): عوامل ارتقادهنده نقش نظام آموزش عالی در پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری کشور ردیف ملاک ها نویسنده ١ آموزش سیستماتیک و ارتقای فرهنگ پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری (صدوق ، ١٣٩٤) ٢ همکاری در تسهیل فرایند صدور روادید ورود و خروج به کشور (شیرانی ، ١٣٩٤) 3 ایجاد و توسعه سازمان های غیرانتفاعی (کاپیل ، ٢٠١٣) ٤ همکاری در اجرای پروژه های عظیم بین المللی به دلیل ریسک و هزینه بالای آن ها (بدینگتون ، ٢٠١٠) همکاری در اجرای پروژه های نوآورانه در سطح بین الملل در حل معضلات و 5 (مویزنر، ٢٠١٣) چالش های مشترک حمایت مالی از پروژه های در حال اجرا یا پیشنهادات تحقیقاتی در کشورهای در حال 6 (دهگان و کل لازیر، ٢٠١٢) توسعه گسترش همکاری های علمی بین کشورهای همسایه علی الخصوص پیرامون 7 (کپلند، ٢٠١٥) چالش های مشترک حمایت از تاسیس و توسعه اتحادیه اعضای هیات علمی جهت ارتیاطات بین المللی 8 (ازداسلی ، ٢٠١٤) کشورها 1-Lempinen 2- Dehgan Alex & E."