خلاصة:
این پژوهش با هدف تعیین رابطه ادراک از رهبری موثق با رفتارهای انحرافی در کارکنان اداره های آموزش و پرورش شهر اصفهان به روش توصیفی- همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه کارکنان اداره های آموزش و پرورش است که تعداد آنها 663 نفر بودند. بر اساس فرمول حجم نمونه کوکران 243 نفر بهعنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات، از پرسشنامه های رهبری موثق والومبا و همکاران و رفتارهای انحرافی بنت و رابینسون استفاده شد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب رهبری موثق (0/85) و رفتار انحرافی(0/73) محاسبه شد. تجزیه و تحلیل یافته ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون تحلیل واریانس انجام شد. نتایج نشان داد که بین رهبری موثق (P<0/01,r=-0/285) ، مولفه های شفافیت رابطه ای (p<0/01, r=-0/226)، جنبه های اخلاقی درونی شده (p<0/05, r=-0/160) و پردازش متوازن (p<0/01, r=-0/196) با رفتارهای انحرافی رابطه معنی دار و معکوس وجود دارد.همچنین، از بین مولفه های رهبری موثق به ترتیب مولفه های شفافیت رابطه ای، پردازش متوازن، جنبه های اخلاقی درونی شده قادر به پیش بینی رفتارهای انحرافی کارکنان ستادی بود. همچنین نتایج نشان داد که بین نمره های رهبری موثق و رفتارهای انحرافی برحسب جنسیت، سن تفاوت معنیدار وجود ندارد. تفاوت بین نمره های رفتارهای انحرافی برحسب سابقه خدمت معنیدار نبوده ولی تفاوت نمره های رهبری موثق برحسب سابقه خدمت معنیدار بود. همچنین نتایج نشان داد بین نمره های رهبری موثق افراد باسابقه خدمت کمتر از 10 سال، سابقه 10 تا 20 سال و بیشتر از 20 سال تفاوت معنیدار بوده است.
ملخص الجهاز:
"Algera &amp; Wiersma اصالت عامل مشترک میان اجزاء تشـکیل دهنـده رهبـری اصـیل اسـت و همـین عامـل موجـب همپوشـانی اجـزاء مـی شـود، به گونه ای که هر یک از آنها با داشتن ساختارها و ویژگی های منحصر به فرد خود به طور هم افزایی ، تشکیل سازه ای به مراتب بالاتر و با پیامدهای مثبت تری را می دهند (پیترسون و همکاران ، ٢٠١٢).
بحث و نتیجه گیری یافته های فرضیه اول ، نشان داد بین رهبری موثق و مؤلفه های شفافیت رابطه ای ، جنبه های اخلاقی درونی شده و پردازش متوازن با رفتارهای انحرافی رابطه معکوس و معنی دار وجود دارد.
در تبیین نتیجه به دست آمده ، می توان بیان داشت که هر آنچه مدیریت سازمان آموزش و پرورش شهر اصفهان بیشتر بر مؤلفه های رهبری موثق تأکید کند و در اجرای فعالیت هـا بـه کار بندد، کاهش رفتارهای انحرافی را در کارکنان ستادی می تواند انتظار داشته باشد.
بنابراین ، با توجه به یافته این فرضیه ، می توان اذعان کرد که اگر مدیران آموزش و پرورش شـهر اصـفهان از سـبک رهبـری موثق بهره برند، می توانند با ایجاد تعهد و اعتماد وافـر در مـدیران و کارکنـان ، از طریـق تعهـد و پایبنـدی رهبـران بـه اصـول اخلاقی و سازمان و استفاده از مشارکت کارکنان در سازمان ،اعضای سازمان را از انجام رفتارهای انحرافـی در سـازمان دور کرده و در جهت حرکت در مسیر جدید و فتح قله های بالاتری از عملکرد آرمانی بسیج کنند."