خلاصة:
هدف از اجرای این تحقیق بررسی میزان درک مطلب از طریق متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط ساده به هم ربط داده شده اند، در مقایسه با متن های خواندنی که جملات آنها توسط حروف ربط مرکب به هم ربط داده شده اند بوده است . بدین منظور، محقق جامعه آماری خود را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تویسرکان قرار داد و دو کلاس به عنوان نمونه آماری خود با استفاده از پیش آزمون انتخاب کرد و دانشجویان این دو کلاس را به دو گروه سی نفره تقسیم بندی نمود. سپس با فاصله یک هفته در میان پنج سری آزمون در این کلاس ها اجرا گردید. در واقع ابزار سنجش برای تاثیر روش تدریس را همین آزمون ها تشکیل می دادند. نتایج به دست آمده را از طریق آزمون T و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتایج حاکی از این بود که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد: گروه تجربی یعنی گروهی که متن هایی که جملات آنها با حروف ربط ساده به هم ربط داده می شد می خواندند از گروه شاهد پیشی گرفت (١١٠٨٤=t، معنادار در ٠٠٥<p). تحقیق همچنین نشان داد که تفاوت معناداری بین این دو گروه وجود دارد (٤١/٧٦١ =F، معنادار در ٠٠٥<p) و نتایج آزمون شفه (Schefe) نشان داد که این تفاوت مربوط به روش های به کار گرفته شده است نه جنسیت افراد گروه .
ملخص الجهاز:
"* این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی تحت عنوان "تأثیر بار ادراکی بر میزان درک مفاهیم دانشجویان رشتۀ زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان " می باشد که با حمایت مالی معاونت پژوهشی واحد تویسرکان اجرا شده است .
بانرت ٩ (٢٠٠٢) معتقد است که تئوری بار 1- Stauffer 2- Aebersold & Field 3- Chandler & Sweller 4- Jeung 5- Paas 6- Van Merrienboer 7- Cooper 8- Tindall- Ford 9- Bannret شناختی ریشه در تئوری شناخت گرائی دارد.
سئوالات تحقیق ١) آیا ساده سازی متون انگلیسی با استفاده از حروف ربط ساده به جای حروف همسان ربط مرکب تأثیر مثبتی در فهم دانشجویان از آن متن دارد؟ ٢) آیا تفاوتی بین دانشجویان دختر و پسر شرکت کننده در دو گروه مورد آزمون وجود دارد؟ روش در این پژوهش از روش تجربی استفاده شده است .
با توجه به تحقیقاتی که قبلا در این زمینه صورت پذیرفته اند و در پاسخ به پرسش اول مطرح شده در این تحقیق می توان نتیجه گرفت که کاربرد حروف ربط ساده و مرکب در برداشت دانشجویان از یک متن تأثیرگذار است .
کاربرد عملی دیگر این پژوهش متوجه اساتید گرامی زبان انگلیسی است که در کلاس های زبان عمومی و پیش دانشگاهی خود می توانند برای حروف ربط مرکب ، معادل آنها را برای دانشجو گفته و بدین وسیله علاوه بر اعتلای درک مفاهیم دانشجو، وی را با کلمات متنوع تری در زبان انگلیسی آشنا سازند.
Research into cognitive load theory and instructional design at UNSW."