خلاصة:
سلامت روانی به عنوان یکی از دو رکن سلامتی، لازمه یک زندگی مفید، موثر و رضایت بخش فردی است . سلامت روان افراد یک جامعه ، خصوصا اقشار موثر و سازنده آن ، لازمه پویایی، بالندگی و اعتلای آن جامعه است . نقش برجسته و منحصربه فرد دانشجویان به عنوان مدیران و سازندگان آینده هر جامعه ، ضرورت تامین سلامت روانی آنها و نیز شناسایی و حذف عوامل منفی موثر بر سلامت روانی آنها را ضروری می نماید. این بررسی از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن نیز کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه های استان ایلام در سال تحصیلی ٨٩ ـ ١٣٨٨ می باشد. به منظور مقایسه سلامت روانی، یک نمونه ١٠٠٠ نفری با توجه به نسبت دانشجویان هر دانشگاه به کل دانشجویان دانشگاه های استان ایلام ، به صورت طبقه ای نسبی انتخاب گردیده و پرسش نامه های سلامت روانی GHQ٢٨ و نگرش مذهبی براهنی را تکمیل نمودند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS و از روش همبستگی پیرسون برای تعیین رابطه بین متغیرها و از آزمون t برای مقایسه بین دختران و پسران استفاده شده است . نتایج بیانگر رابطه معنادار بین معدل آزمودنی ها و نمره آنها در پرسش نامه سلامت عمومی و نگرش مذهبی است (٠٣٠٢-=t برای نگرش مذهبی،٢٨٠=t برای سلامت روانی و ٠٠٠٥>P). نتایج پژوهش بیانگر رابطه منفی معنادار بین معدل آزمودنی ها و نمره آنها در پرسش نامه سلامت عمومی و نگرش مذهبی براهنی است ؛ از جمله یافته های دیگر این تحقیق تفاوت بین سلامت روانی دانشجویان دانشگاه های مختلف استان ایلام باشد. به این ترتیب دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر از سلامت روانی و نگرش مذهبی بیشتر برخوردارند. ضمن آنکه دانشجویانی که در خوابگاه ساکن نیستند نیز نسبت به دانشجویانی که در خوابگاه ساکن هستند سلامت روانی و نگرش مذهبی بیشتری دارند. همچنین به ترتیب دانشجویان دانشگاه پیام نور، آزاد اسلامی، علمی کاربردی، ایلام ، باختر و علوم پزشکی ایلام سلامت روانی بیشتری دارند. در حالی که به ترتیب نگرش مذهبی دانشجویان دانشگاه پیام نور، علمی و کاربردی، آزاد اسلامی، ایلام ، علوم پزشکی ایلام و باختر بیشتر است . به ترتیب نیز سلامت روانی دانشجویان گروه تحصیلی هنر، علوم پایه ، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر است . در حالی که به ترتیب نگرش مذهبی دانشجویان گروه تحصیلی هنر، علوم پایه ، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی بیشتر است . همچنین نتایج به دست آمده از آمار توصیفی برای متغیر گروه تحصیلی نشان می دهد که به ترتیب سلامت روانی گروه هنر، علوم پایه ، فنی و مهندسی، علوم انسانی، کشاورزی و دامپزشکی و علوم پزشکی و به ترتیب نگرش مذهبی گروه هنر، فنی و مهندسی، علوم پایه ، علوم انسانی، کشاورزی و
ملخص الجهاز:
"جدول ١٧: نتایج بدست آمده از آمار توصیفی برای متغیر «گروه تحصیلی » گروه تعداد میانگین انحراف خطای فاصله اطمینان برای کمترین بیشترین تحصیلی استاندارد استاندارد میانگین ٩٥% کران کران پایین بالا علوم انسانی 15/17 72/98 601 71/77 0/61 74/20 28/00 136/00 علوم پایه ٥٨ 77/24 11/42 80/25 74/24 1/50 49/00 100/00 کشاورزی ٣٣ 64/59 1/64 9/45 67/94 71/29 51/00 88/42 ودامپزشکی سلامت فنی و ١٠٠ 13/88 74/20 76/96 71/44 1/38 39/00 104/00 روانی مهندسی علوم پزشکی ٣٢ 10/58 65/28 61/47 1/89 69/10 45/00 83/10 هنر ٥ ٨٠/٠٠ 73/79 2/23 5/00 86/20 75/00 85/00 جمع ٨٢٩ ٧٢/٩٧ ١٤/٥٥ 73/96 71/98 0/50 28/00 136/00 علوم انسانی 11/34 80/28 601 79/37 0/46 81/19 38/00 125/00 علوم پایه ٥٨ 85/05 80/59 1/11 8/48 82/82 60/00 98/00 کشاورزی و ٣٣ 12/39 78/38 82/78 73/99 2/15 55/86 100/00 دامپزشکی نگرش فنی و ١٠٠ ٨٠/٥٤ ١١/٣٦ 78/28 1/13 82/80 42/68 119/00 مذهبی مهندسی علوم پزشکی ٣٢ 71/74 1/70 9/65 75/22 78/71 56/68 100/04 هنر ٥ ٩٣/٠٠ ٧/٣٨ ٣/٣٠ ٨٣/٨٣ ١٠٢/١٦ ٨١/٠٠ 101/00 جمع ٨٢٩ ٨٠/٢٩ 11/22 81/06 79/53 0/38 38/00 125/00 با توجه به جدول شماره ١٧ می توان نتایج به دست آمده از آمار توصیفی برای متغیر «گروه تحصیلی» را مشاهده کرد."