خلاصة:
هدف این پژوهش مطالعه وکاربرد نظریه میدان شکل ساز در حیطه یادگیری زبان است . روش پژوهش از نوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در رشته های علوم انسانی به جز زبان های خارجی بودند. با استفاده از نمونه گیری خوشه ای ٣٠٠ دانشجوی زن و مرد انتخاب شدند. با استفاده از نرم افزار آموزش زبان سواحیلی ٢٠ لغت صحیح انتخاب شده و سپس با درهم ریختن حروف این لغات ٢٠ کلمه در هم ریخته نیز تهیه گردید. با نرم افزار پاورپوینت ٢٠ قاب شامل ٢٠ لغت صحیح و ٢٠ لغت درهم ریخته از زبان سواحیلی تهیه شد. همسانی درونی لغت های این قاب ها براساس آلفای کرونباخ ٠/٨٤ و پایایی بازآزمایی این لغت ها نیز معادل ٠/٨٧ برآورد شد. هر قاب به مدت ١٠ ثانیه برای آزمودنیها به نمایش گذاشته شده وآنها لغاتی را که صحیح تشخیص میدادند، انتخاب و یادداشت میکردند. برای تحلیل داده ها از روش آزمون دو جمله ای استفاده شد. نتایج نشان داد که : ١. در ١٣ مورد از ٢٠ مورد، انتخاب لغات درست به طور مشخصی بیشتر از انتخاب نادرست لغات بوده است . ٢. لغات درست در ٥٦/٢٥ درصد از موارد، توسط شرکت کنندگان انتخاب شدند. ٣ . نظریه میدان شکل ساز در یادگیری مهارت کلامی پاسخگواست . ٤. بین دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود دارد. ٥. بین زنان و مردان در دقت ترسیم لغات صحیح و در هم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود ندارد. این یافته ها با پژوهش هایی که در سایر کشورها در مورد زبان های چینی و روسی انجام شده همخوانی دارد، بنابراین نظریه «میدان شکل ساز» در رابطه با جایگاه حافظه و تسهیل یادگیری در مهارت های کلامی پاسخگو است .
ملخص الجهاز:
"این یافته ها با پژوهش هایی که در سایر کشورها در مورد زبان های چینی و روسی انجام شده همخوانی دارد، بنابراین نظریۀ «میدان شکل ساز» در رابطه با جایگاه حافظه و تسهیل یادگیری در مهارت های کلامی پاسخگو است .
این میدان مانند میدان های دیگر (میدان مغناطیسی، میدان جاذبه ، میدان الکتریکی) غیر قابل مشاهده است و وجودش را تنها از روی تأثیرش و به 1- Sheldrake 2- collective memory صورت غیرمستقیم میتوان ثابت کرد.
نظریه مطرح شده در این تحقیق به نام "نظریه میدان شکل ساز" تأییدی بر نظریه یونگ مبنی بر وجود «حافظه جمعی» است و پدیده تسهیل یادگیری در بین اعضای یک گونه را نشان میدهد.
ابزار پژوهش ابتدا با استفاده از نرم افزار آموزشی زبان سواحیلی که توسط شلدریک در اختیار پژوهشگر قرار گرفته بود ٢٠ لغت صحیح با مشورت وی انتخاب شده و سپس با درهم ریختن حروف این لغات ٢٠ کلمه دیگر نیز تهیه شد.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد بین دقت ترسیم لغات صحیح و درهم ریخته زبان سواحیلی تفاوت وجود دارد، بنابراین نظریۀ میدان شکل ساز در یادگیری مهارت کلامی پاسخگو است .
با توجه به اینکه نمونه پژوهش حاضر از جامعه دانشجویان انتخاب شده است ، پیشنهاد می - گردد جهت تعمیم یافته های پژوهش ، در سایر جوامع نیز این نظریه مورد بررسی قرارگیرد.
٦. با توجه به اینکه در این پژوهش صرفا رابطه بین سن و جنسیت با تسهیل یادگیری در نظریه "میدان شکل ساز" مد نظربوده است ، لذا پیشنهاد میگردد در سایر پژوهش ها در مورد نژادها یا قومیت های مختلف و ویژگیهای شخصیتی نیز بررسیهایی صورت گیرد."