خلاصة:
پس از پایان جنگ جهانی دوم ایالات متحده بر اساس نسبت چشمگیری که از منابع مادی قدرت جهان داشته است، بهعنوان یک قدرت بزرگ به بازسازی نظم بین المللی پرداخته است. این نظم بین المللی تا حدودی بر فرماندهی ایالات متحده بر متحدین و مشارکت با دولتهای توسعه یافته صنعتی و از طرفی توازن قوا و بازدارندگی در برابر رقبا شکل یافته است. ایالات متحده هم چنین نقش محوری در ایجاد نهادهای مالی و تجاری صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و سازمان تجارت جهانی ایفا کرده است. این نهادها نقش برجسته ای در متن سیاستها و منافع ایالات متحده در عرصه بین المللی داشته اند. هم اکنون در پی رشد قدرتهای نوظهور و بیش از همه چین، سهم نسبی ایالات متحده از ثروت و قدرت جهانی کاهش یافته است و قدرت های نوظهور و در راس آن چین خواستار بازتوزیع مزیت ها در نهادهای مالی و اقتصادی برجسته بین المللی هستند، این تقاضا و گرایش ایالات متحده به حفظ نقش مسلطش در نهادهای مالی و اقتصادی جهانی، چین را به این باور رسانیده است که این نهادها از لحاظ کارکردی قابلیتهای اساسی برای مواجهه با چالشهای جدید سرمایه گذاری بهویژه در آسیا ندارند. بر این اساس پکن نقش محوری در تاسیس بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا ایفا کرده است. در این مقاله از چشم انداز نظری نظم نهادینه بین المللی و بر اساس روش تبیینی به مساله چالش بانک سرمایه گذاری زیرساخت آسیا برای هژمونی مالی اقتصادی آمریکا در عرصه بین المللی پرداخته ایم.
ملخص الجهاز:
"در وضعیتی که اقتصاد چین تحول چشمگیری و بی سابقه ای را در تاریخ رشد اقتصادی دولت ها رقم زده است اما چین همچنان از ایفای نقشی درخور و متناسب با قدرت و ثروت اقتصادی خود در نهادهای سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول محروم مانده است ، و با توجه به نقش تعیین کننده ایالات متحده در نظام تصمیم گیری در این نهادها، چین سیاست های ایالات متحده در این نهادها را در راستای تفوق هنجاری بر اقتصادهای در حال رشد تلقی می کند.
اما حتی اگر ایالات متحده به سرنوشت بریتانیای کبیر دچار شود، ضرورتا به معنای جایگزینی بین الملل گرایی لیبرال با بدیلی دیگر نیست ، بلکه قواعد و هنجارهایی که چین به مثابه پیش رو ترین قدرت نوظهور در چارچوب بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا به عنوان یک نهاد نوظهور مدون کرده است ، بدیلی اساسی برای قواعد بانک جهانی یا صندوق بین المللی پول نیست ، بلکه مساله بیشتر ناشی از تمایل چین برای نگارش قواعد در محیط بین المللی است ، چین در پی افزایش سهمش از قدرت جهانی علاوه بر تمایل قابلیت هایی نیز برای این امر کسب کرده است که صرفا رعایت کننده یا مخالفت کننده قواعد و هنجارهای نظم تحت رهبری آمریکا نباشد بلکه خود در نگارش قواعد در عرصه بین المللی ایفای نقش کند.
org/content/dam/Worldbank/document/SAR/R educing% 20Poverty%20by%20Closing%20South%20Asia's%20Infrastructure% 20Gap_Web. pdf>.
Why China Established the Asia Infrastructure Investment Bank.
Asian Infrastructure Investment Bank in the Evolving International Financial Order.
Asian Infrastructure Investment Bank: China As A Responsible Stakeholder, 5-26."