خلاصة:
مطالعات پژوهشگران و سازمان های مرتبط با توسعه روستایی و کشاورزی نشان می دهد که تاکید بیش از اندازه بر انتقال فناوری در روستاها پیامدهای نامطلوبی بر محیط زیست و منابع طبیعی داشته است. ضمن آنکه عملکردهای ترویجی مبتنی بر اشاعه فناوری، با نیازهای حاضر هماهنگ نیستند. به علاوه پافشاری بر انتقال فناوری باعث تخریب رابطه انسان با محیط وی شده است. مطالعات نیم قرن اخیر منجر به شناسایی دانش با ارزشی به نام دانش بومی شده که بی توجهی به آن تا کنون باعث بروز خلل اساسی در برنامه های توسعه پایدار بوده است. این دانش از نظر قدرت و ضعف مکمل دانش علمی نوین است و از ترکیب این دو می توان به موفقیت هایی دست یافت که هیچ کدام از آنها به تنهایی قادر به تحقق آن نیستند. مقاله حاضر، گزیده ای از نتیجه چندین سال متوالی پژوهش در زمینه دانش بومی است که با هدف شناساندن آن به عنوان ضرورتی در فرآیندتوسعه و ترویج انجام شده است. روش گردآوری مطالب به دو صورت کتابخانه ای و میدانی است. در مطالعات میدانی، مبنا استفاده از روش ها و رهیافت های تحقیق کیفی مانند ارزیابی مشارکتی روستایی (PRA) و بعضی ازفنون دیگر جمع آوری دانش بومی بوده است. از جمله نتایج پژوهش حاضر شناساندن نقش مهم و تاثیرگذار ترویج در تسریع فرآیند توسعه پایدار روستایی و معرفی مجدد دانش با ارزش بومی کشورمان به عنوان ضرورتی در فرآیند ترویج و توسعه است.
An over-emphasis on transfer of technology into the rural areas has been shown as affecting environment and natural resources. Besides، extension performances based on technology diffusion are not in harmony with present needs. Insistence on the technology transfer has also resulted in a vague relation between human and the environment. Studies have lead to the identification of "indigenous knowledge"، a total neglect of which has so far caused substantial distortions in sustainable development plans. It appears to be complementary to the modern sciences in terms of strengths and weaknesses; by a combination of them، nevertheless، there might be achievements otherwise never would be reached. This paper illustrates the results of selected studies on indigenous knowledge، aiming at introducing a need for getting it in focus while planning the extension and development process. Data were gathered in both desk and field methods. Field studies are characterized by using qualitative research methods and approaches such as Participatory Rural Appraisal (PRA). Among other results، this research tends to introduce a primary and effective contribution of extension in accelerating the rural sustainable development process as well as to represent Iranian indigenous knowledge as a necessity in the extension and sustainable development process.