خلاصة:
هدف: پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی گر الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و طرحوارههای ناسازگار اولیه در پیشبینی استعداد اعتیاد انجامگرفته است. روش: روش پژوهش مورد استفاده توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر و دختر کرمانشاه، در مقطع متوسطه در سال تحصیلی 94-93 بوده است. با استفاده از جدول مورگان 400 دانشآموز (200 دختر و 200 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند؛ که به پنج پرسش نامه، الگوهای ارتباطی خانواده در رابطه بین نیازهای اساسی روانشناختی، سرمایه روانشناختی و طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ و استعداد اعتیاد پاسخ دادند. به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی از معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS و SPSS-21 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد مدل پژوهش با میانجی گری الگوی ارتباطی خانواده (خرده مقیاس گفت و شنود) از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین نتایج نشان داد که بین طرحوارههای ناسازگار شکست، وابستگی، محرومیت هیجانی و بیاعتمادی، بااستعداد اعتیاد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و بین خرده مقیاسهای خود کارآمدی، تاب آوری و ارتباط با استعداد اعتیاد رابطه منفی وجود دارد که نشان داد توانایی پیشبینی استعداد اعتیاد را دارند. نتیجه گیری: مدل ارزیابی شده از برازندگی قابل قبولی برخوردار است و گام مهمی در جهت شناخت حیطه های فردی و خانوادگی در استعداد به اعتیاد دارد و همچنین به عنوان الگویی مناسب برای طراحی و تدوین برنامه های پیشگیری از رفتارهای پرخطر می تواند بسیار مفید واقع شود.
Objective: This study aimed to investigate the role of family communication patterns mediate the relationship between basic psychological needs، psychological capital and early maladaptive schemas of PS was predicted.
Methods: This study was descriptive and correlational. The study population included all male and female students of Kermanshah، was in high school in the academic year 94-93. Using Morgan table 400 students (200 girls and 200 boys) were selected by multistage cluster sampling، that the five instruments، family communication patterns in the relationship between basic psychological needs، psychological capital and Yang early maladaptive schemas and PS APS responded. In order to assess the structural equation model using AMOS software and SPSS-21 was used.
Results: The results showed that the model with the mediation of family communication patterns (in scale dialogue) is a good fit. the ability to predict their addictive potential.
Conclusion: The tested model fit is acceptable and important step towards understanding the domains of personal and familial susceptibility to addiction is As well as a good model for the design and development of high-risk behavior prevention programs can be very helpful.
ملخص الجهاز:
"/ جدول ١:پارامترهای اندازه گیری روابط مستقیم اصلاح شده (بااستعداد اعتیاد) / برآورد برآورد نسبت خطای مسیرها معناداری استاندارد غیراستاندارد بحرانی معیار محرومیت هیجانی با استعداد اعتیاد ٠/١٤ ٠/٤٨ ٣/٨ ٠/١٧ ٠/٠٠٧ بیاعتمادی با استعداد اعتیاد ٠/١٢ ٠/٤٤ ٠/٤٢ ٠/٢٣ ٠/٠٠٣ وابستگی/ بیکفایتی با استعداد اعتیاد ٠/١١ ٠/٢٠ ٠/٠٩ ٠/١٩ ٠/٠٢ شکست با استعداد اعتیاد ٠/١٢ ٠/٥٥ ٢/٦٤ ٠/١٣ ٠/٠٠٩ استحقاق با استعداد اعتیاد ٠/٠٨ ٠/١٩ ٣/٠٢ ٠/٣٨ ٠/٠٧ خودمختاری با استعداد اعتیاد ٠/٠٩- ٠/٢٢- ٤/٧١- ٠/١٥ ٠/٠٨ ارتباط با استعداد اعتیاد ٠/٢٢- ٠/٤٠- ٥/٢١- ٠/٠٩ ٠/٠٠١ خودکارآمدی با استعداد اعتیاد ٠/١٥- ٠/٥٦- ٤/٢٢ ٠/١٢ ٠/٠٠١ تاب آوری با استعداد اعتیاد ٠/٢٠- ٠/٤٤- ٥/٤٥- ٠/١٠ ٠/٠٠١ هم نوایی با استعداد اعتیاد ٠/١١ ٠/٢٢ ١/٣ ٠/٠٨ ٠/٠١ گفت و شنود با استعداد اعتیاد ٠/٣١- ٠/٦٨- ٦/٣- ٠/١٠ ٠/٠٠١ همانگونه که در جدول ١ مشـاهده میشـود از میان طرح واره های ناســازگار اولیه خرده مقیاس محرومیت هیجانی با اســتعداد اعتیاد با ضــریب بتای (٠/١٤)، خرده مقیاس بیاعتمادی با بتای ٠/١٢، خرده مقیـاس وابســـتگی بـا بتـای (٠/١١)، خرده مقیاس شـــکســـت با بتای (٠/١٢)، با اســـتعـداد اعتیاد رابطه مثبت داشـــتند.
همچنین طبق یافته های پژوهش رابطه غیرمســتقیم طرح واره وابســتگی/ بیکفایتی بااســتعداد اعتیاد از طریق بعد هم نوایی مثبت و معنادار اســـت ؛ این یافته را این گونه میتوان تبیین کرد کـه افراد دارای این طرح واره بـه دلیـل وجود روابط جزمی درون خـانواده و تصـــمیم گیری یـک طر فـه والـدین این احســـاس در کودکـان پـدیـد خواهد آمد که توانایی و صـــلاحیت تصــمیم گیری را ندارند."