خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر، مقایسه کنترل فکر، ذهن آگاهی و سبک های دلبستگی در دانشجویان با گرایش بالا و پایین به اعتیاد بود. روش: این پژوهش با روش علی مقایسه ای انجام شده و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 95-94 بود که از بین آن ها 283 نفر با روش نمونه گیری تصادفی منظم به عنوان نمونه، انتخاب و پرسش نامه های تحقیق را تکمیل نمودند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه توانایی کنترل فکر لوچیانو و همکاران، مقیاس هشیاری توجه ذهن آگاهانه براون و ریان، پرسش نامه گرایش به اعتیاد میرحسامی و پرسش نامه سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید بود. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد، دانشجویانی که گرایش بالاتری به اعتیاد دارند، از کنترل فکر پایین تری برخوردار بوده و میزان ذهن آگاهی دانشجویانی که گرایش کمتری به اعتیاد دارند، بیشتر از گروه دیگر می باشد. همچنین میانگین نمرات دلبستگی اجتنابی و دلبستگی دوسوگرا در دانشجویان دارای گرایش بالا به اعتیاد بیشتر از دانشجویان دارای گرایش پایین به اعتیاد می باشد. نتیجه گیری: تفاوت دو گروه در این متغیرها می تواند بیانگر اهمیت کنترل فکر، ذهن آگاهی و سبک دلبستگی، درگرایش به اعتیاد دانشجویان بوده و تلویحا از اثرات مثبت آموزش خودکنترلی و ذهن آگاهی در پیشگیری از ابتلا به اعتیاد در بین دانشجویان حکایت می کند.
ملخص الجهاز:
"Feeney, amp; Noller ســئوال پاســخ دهد که آیا دانشــجویانی که بیشــتر از دیگران در معرض اعتیاد هســتند از نظر میزان کنترل فکر، ذهن آگاهی و سبک های دلبستگی با دیگر دانشجوها تفاوت دارند؟ روش جامعه ، نمونه ، و روش نمونه گیری این تحقیق با روش علی مقایســه ای و بر روی جامعه دانشــجویان دانشــگاه محقق اردبیلی در ســال تحصــیلی٩٥-٩٤ (تقریبا ١٣٠٠٠ نفر) اجرا شــده اســت .
دلبســـتگی نـاایمن در فرزنـد میتوانـد بـه عدم موفقیت خود تنظیم گری وشـــکل نگرفتن ســاختارهای روانی مرتبط با کنترل درونی رفتار در فرزندان شــده و در نتیجه ، این افراد به امور و اشــیای بیرونی وابســتگی پیدا کرده و مصــرف مواد را به عنوان یکی از شــیوه های جبران کمبودهای درونی خود انتخاب کنند.
در مجموع با توجه به معنـادار بودن تفـاوت دانشـــجویـان دارای تمـایل بالا و پایین به اعتیاد در متغیرهای ســـبک دلبســـتگی، کنترل فکر و ذهن آگـاهی، بــه نظر میرســـد این متغیرهــا در پیش بینی اعتیــاد دانشـــجویـان دارای اهمیـت بوده و بر لزوم کـارگـاه های آموزش خودکنترلی و ذهن آگاهی در پیشــگیری از ابتلا به اعتیاد در بین دانشــجویان تاکید میشــود؛ با اســتفاده از مقیاس هایی مـاننـد اســـتعـداد ابتلا بـه اعتیاد می توان گروه در معرض خطر را شـــناســـایی و با برگزاری کــارگــاه هــای آموزش خودکنترلی، خودتنظیمی و افزایش ذهن آگــاهی قــدم موثری در پیشــگیری از ابتلای آن ها به اعتیاد برداشــت ."