ملخص الجهاز:
با توجه به مطالب بالا،اثر اینترنت بر پنج نیروی رقابتی را میتوان به صورت زیر خلاصه کرد: -هزینههای تغییر منبع به طور قابل ملاحظهای کاهش خواهد یافت؛ -حذف واسطهها یا کاهش قدرت آنها در زنجیره عرضه موضوعی جدی خواهد شد؛ -اطلاعات و خدمات به همراه محصول،از اهمیت ویژهای در تفکیک محصول از محصولات رقبا و ایجاد ارزش در محصول برخوردار میشود؛ -افزایش شفافیت در بازار،موجب افزایش رقابت میگردد؛ -جایگزینهای بیشتری برای محصولات/ خدمات ظهور خواهند کرد؛ این اثرات،رقابت کلی در صنعت و بین رقبای موجود را شدت میبخشد.
دو سوال اساسی که میبایست در این جلسات بدانها پاسخ داده شود عبارتند از: 1-با توجه به تجزیه و تحلیل رقابتی،اینترنت چگونه میتواند موقعیت رقابتی ما را متاثر سازد؟ 2-با توجه به تجزیه و تحلیلهای( SWOT )، چگونه میتوان با موقعیت متغیر به بهترین شکل انطباق پیدا کرد؟ یک آژانس مسافرتی که این روزها به علت ورود اینترنت به صنعت خدمات مسافرتی، با شفافیت بیشتر بازار،خطر حذف واسطهها و رقبای جدید از سایر کشورها روبرو شده است را در نظر بگیرید؛براساس تجزیه و تحلیلهای انجام شده در مدل( SWOT )،از طرفی بخش فروش سازمان در سرتاسر کشور پراکنده شده،که موجب آشنایی بیشتر کارکنان بخش فروش با فرهنگ منطقه تحت نظرشان شده است،و از جانب دیگر اینترنت موجب بهبود ارتباطات با مشتریان و درک عمیقتر آنها شده است.
با توجه به مطالب بالا،چشمانداز کسب و کار الکترونیک در این سازمان را میتوان به صورت زیر تعریف کرد:«به کارگیری اینترنت در جهت درک بهتر مشتریان و افزایش ارزش خدمات قابل ارائه».
بعد از انتخاب هربخش C-SLC و اتوماسیون آن بخش به وسیله اینترنت،اثرات این کار بر سیستمهای جاری نیز باید سنجیده شود برای انجام این کار میتوان از زنجیره ارزش کسب و کار الکترونیک استفاده کرد.