ملخص الجهاز:
فعالیتهای عمومی بنگاه رقیب،توسعه کسب و کار،استراتژی و تاکتیکهای موجود در بخشهای مختلف یا فعالیتهای جدید(که گاها برای گمراهی سایرین طراحی میشوند)،نفوذ در بازار،ثبت اختراعات،فعالیتهای تحقیقاتی و امثال آن از جمله مواردی هستند که هوشمندی رقابتی سعی در ردگیری آنان دارد.
هوشمندی رقابتی به مثابه راداری است که فرصتهای جدید را کشف کرده یا به دفع بلایا کمک میکند؛بدینسان بنگاه را قادر میسازد محیط خود را مشاهده کند.
*آچارد(8991)معتقد است که مدیران فرایند هوشمندی رقابتی،باید از طریق چرخه اطلاعات دادهها را غنا بخشند و اطلاعات را به هوشمندی قابل کشف تبدیل کنند.
هوشمندی رقابتی با تکنولوژی حمایت میشود و قوام میگیرد:«برای اولین بار تمامی انواع اطلاعات نظیر اعداد،متن،صدا و تصویر در شکل دیجیتال قرار داده شده تا هرکامپیوتری بتواند آنها را ذخیره،پردازش و راهبری کند.
ماموریت دیدهبان این است که اطلاعات را از خارج کشتی جمعآوری و تدارک (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 2-فرایند تولید هوشمندی ببیند».
3-خاصیت فعال:تحلیلگر هوشمندی دائما به دنبال اطلاعات استراتژیک در لابلای منابع (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعاتی عادی است،اما باید گفت که سیستمهای اطلاعاتی شرکت واقعا ساختار نیافتهاند.
در این فاز خاصیت هوشمندی مناسب با بنگاه باید به صورت عینی انتخاب شده و اهداف واضح برای ردگیری در کل فرایند معین شوند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 3-توسعه واحد هوشمندی رقابتی مساعدتهای مورد نیاز از داخل و خارج بنگاه گرفته میشود و تحلیل دقیق و کامل از شبکه فرصتهای بنگاه به عمل میآید.
باید گفت خبرگی در فرایند هوشمندی رقابتی حضور رقابتیترین دارایی برای شرکتهای ژاپنی است.