خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت در دانش آموزان با پدر وابسته به مصرف مواد مخدر انجام شد. روش این
مطالعه از نوع علّی- مقایسهای است و جامعه آماری آن تمام پدرهای دانشآموزان پسر دوره راهنمایی منطقه ۱۵ تهران در
سال تحصیلی 92-۹3 بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس ۱۴۰ دانشآموز انتخاب شد. این دانشآموزان به دو گروه ۷۰
نفری با پدر سالم و ۷۰ نفر پدر وابسته به مصرف مواد مخدر و محرک تقسیم شد. ابزار پژوهش، آزمون انگیزش پیشرفت
هرمنس بود. یافتههای حاصل از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون t مستقل نشان میدهد بین انگیزش پیشرفت دانش-
آموزان با والد سالم و معتاد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین افسردگی، اضطراب، استرس
با پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد که برای مراکز مشاوره دانشجویان و کلینیکهای
روانشناختی حائز آهمیت خواهد بود.
The present research aims to compare Achievement Motivation of students with Drug -dependent parents. The method of present study is Causal-comparative. The sample consisted of 140 secondary school students of Tehran in 93-92 that divided by two groups of 70 parents with normal parents and 70 Drug -dependent parents who were selected through available sampling. Research tool was Hermen’s Achievement Motivation Test (1970). Descriptive statistical parameters and t-test findings show significant difference between addicted and non-addicted parents of students in achievement motivation. The results showed correlation between depression، anxiety and stress with aggression in addicted parents. Using the findings of this research، this study suggests stems that Students and psychological counseling centers stems Psychological Clinic motivated parents to track their progress tracking problems caused by addiction and to take the necessary preventive.
ملخص الجهاز:
نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین افسردگی ، اضطراب ، استرس با پرخاشگری در افراد وابسته به مصرف مواد مخدر رابطه وجود دارد که برای مراکز مشاوره دانشجویان و کلینیک های روان شناختی حائز اهمیت خواهد بود.
Schunk پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ محققان عقیده دارند که انگیزش پیشرفت ، یک تعامل بین متغیرهای موقعیتی و انگیزش مربوط به فرد برای رسیدن به موفقیت است .
Doyle پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ پژوهش خود ۱۷۵ دانش آموز ۱۳ ساله را مورد بررسی قراردادند و نشان دادند که تعارض زناشویی با عزت نفس و موفقیت تحصیلی پایین رابطه دارد.
World Health Organization پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ (نوری ، ۱۳۸۹).
یکی از این مؤلفه ها انگیزش پیشرفت است که پژوهشگر آن را در دانش آموزان با پدران سالم و پدران وابسته به مصرف مواد مخدر و محرک بررسی می کند.
روش علی - مقایسه ای نوعی تحقیق کمی است که با مقایسه افراد واجد الگوی رفتاری یا شخصی با افراد فاقد یا واجد درجات کمتر آن ویژگی ، به جستجوی پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ کشف علل بالقوه و تأثیرات آن ها می پردازند (گال ، بورگ و گال ، ۱۳۹۳).
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش پیشرفت در دانش آموزان با پدر وابسته به مصرف مواد مخدر انجام شد.