خلاصة:
دانش پیشین کارآفرین یکی از اصلیترین عوامل مؤثر بر فرایند تشخیص فرصت کارآفرینانه شناخته شده است. همچنین، صنعت گردشگری پتانسیل زیادی برای انجامدادن فعالیتهای کارآفرینانه دارد. هدف این پژوهش بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در میان کارآفرینان آژانسهای گردشگری است. روش تحقیق برحسب هدف، کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات توصیفی– همبستگی است. بهمنظور گردآوری دادهها برای آزمون فرضیهها، برای هریک از متغیرها از پرسشنامة استاندارد استفاده شد. دادههای جامعة آماری شامل صاحبان 80 آژانس گردشگری در شهر شیراز میشود که در نمایشگاه سالانة گردشگری بهعنوان کارآفرین مشارکت میکنند. 76 پرسشنامه بهصورت تصادفی توزیع شد، از میان این تعداد پرسشنامة توزیعشده، 67 پرسشنامه تکمیل شد. سپس دادههای پژوهش با نرمافزار PLS20 بر مبنای روش معادلات ساختاری تحلیل شد. براساس یافتههای پژوهش، دو بعد دانش پیشین فناوری، بازار و مشتریان تأثیر بسزایی بر شناسایی فرصت دارند. همچنین، نتایج پژوهش نشان میدهد افرادی که دانش بیشتری درمورد حوزة گردشگری دارند، امکان شناسایی فرصتهای کارآفرینانه برای آنها بیشتر فراهم میشود.
In general، the entrepreneurial process is divided in two smaller process called "opportunity discovery" and "opportunity exploitation". The major focus of this research is the process of discovery. Prior knowledge of entrepreneurs was recognized as one of the main factors influencing opportunity recognition process. The tourism industry has great potential for entrepreneurial activity and those who are entering in this field have different levels of education and skill. The aim of this study is to identify the role of previous knowledge in the discovery of entrepreneurial opportunities. In order to evaluate the effect of previous knowledge to identify opportunities، four dimensions of prior knowledge identified based on literature review، then a conceptual model was developed and the assumptions were determined. The measures of and research and questions were determined based on literature review. The validity of its content was checked based on expert opinion.
Statistical data is collected from the entire community، including senior executives of 80 tourism agencies. 67 questionnaires were completed. The research results suggest that technology and market knowledge has a direct and significant impact on opportunity recognition. But market has no service knowledge has no effect on opportunity recognition. The results also showed a significant correlation between market knowledge and opportunity recognition.
ملخص الجهاز:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه در میان کارآفرینان آژانس های گردشگری است .
بر مبنای مطالب بیان شده ، این پژوهش به دنبال بررسی نقش دانش پیشین به عنوان عامل مؤثر بر تشخیص فرصت های کارآفرینانه در صنعت گردشگری و به ویژه در میان آژانس های گردشگری است .
هدف این پژوهش بررسی دانش پیشین در شناسایی فرصت های کارآفرینانه به عنوان عاملی فردی در صنعت گردشگری است .
Prior Knowledge of how to Serve Market پیشین پیرامون نحوة برآورده سازی بازار یا تجربیات مرتبط با آن را دارند، بهتر از دیگران میتوانند محصول و بستۀ مورد نظر را به منظور برطرف کردن یک نیاز آماده کنند &Marvel) (٢٠٠٧ ,Lumpkin.
این پژوهش با هدف بررسی تأثیر دانش پیشین بر شناسایی فرصت در آژانس های مسافرتی در صنعت گردشگری انجام گرفته است .
فرضیۀ دوم پژوهش نشان داد بین دانش پیشین بازار و تشخیص فرصت های کارآفرینانه رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
فرضیۀ سوم پژوهش نشان داد بین دانش پیشین مشکلات مشتری و شناسایی فرصت های کارآفرینانه رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد.
(1990) Opportunity Identification: Mapping the Sources of New Venture Ideas, in 10th Annual Babson Entrepreneurship Research Conference, Aarhus University Institute of Management, Denmark.
C. (2007), Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial opportunities, Journal of Business Venturing, 22(1): 97-111.
(2008), "The role of market knowledge in recognizing and exploiting entrepreneurial opportunities in technology intensive firms", Florida International University, FIU Electronic Theses and Dissertations, paper 38, available at: http://digitalcommons.