خلاصة:
مهندسی فرهنگی کشور یکی از مهمترین نیازهای کنونی جامعه است، که تحقق آن نیاز به عزم ملی و همبستگی و اراده کلیه نهادها و سازمانهای مرتبط با حوزه فرهنگ دارد. واقعیت این امر این است که رسانه ملی نقش بسیار مهمی در میزان دسترسی به اهداف عالیه کشور دارد. در عرصه مهندسی فرهنگی نیز یکی از سازمانهای کلیدی و اصلی محسوب می شود؛ اما شرط موفقیت رسانه ملی به منظور افزایش قدرت فرهنگی کشور و داشتن یک مدل برنامه ریزی راهبردی در عرصه فرهنگ می باشد. تا به واسطه آن کلیه سیاستهای عملیاتی سازمان صداو سیما منطبق بامدل مذکور بوده و با ماموریتها و رسالتهای سایر سازمانها و نهادهای فرهنگی نیز همراستا وهم جهت باشد. دراین مقاله با بررسی های انجام شده از مدل کتابخانه ای، کلیه مستندات مرتبط با اسناد بالادستی سازمان صداوسیما گرد آوری شد؛ و پس از جمع آوری با 40 نفر از نخبگان رسانه و فرهنگ، مصاحبه گردید. نتایج تحقیق بصورت اهداف عملیاتی برای رسانه ملی تببین گردید
The management and engineering of a country is one of the most important needs in every country in these days,
and the achievements of those needs depends on the endeavor of the whole citizens and the unity of all
organizations related to culture district. The fact is that the public communication plays a main role in reaching
the high goals of the country, and also in the part of cultural engineering, it’s one of the essential organizations.
But the need is getting successes for public communication in order to increase cultural power of a country and
following up a programmable mood for leading in culture items. So, by this factor all functional approaches in
broadcasting department should be adapted to the model mentioned above. This model must follow the main
duties and missions of the other cultural developments related to that. In this paper, it has been tried to get
information by library model of studying and collecting some important documents in broadcasting organization,
and after collecting data, it was chosen among 40 elites for interviewing and the results of this study was
conducted as the functional goals for public communication.
ملخص الجهاز:
"رویکردهای اصلی درمدل توسعه پایدار فرهنگی از طریق رسانه ملی (با تاکید بر جغرافیای فرهنگی) مهدی مومنی1، افشین منتظرالقایم2، جعفرجعفری فرد3 1 استادیار گروه جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان، ایران 2 دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد 3 دانشجوی دوره دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد چکیده مهندسی فرهنگی کشور یکی از مهمترین نیازهای کنونی جامعه است، که تحقق آن نیاز به عزم ملی و همبستگی و اراده کلیه نهادها و سازمانهای مرتبط با حوزه فرهنگ دارد.
البته این مقاله تاکید دارد که صداو سیما برای موفقیت باید از یک مدل بومی مدیریت راهبردی فرهنگی استفاده نماید (نجفی -1387-ص 40) در نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر نهادهای عامی که بر امر تصمیم گیری در حوزه فرهنگ کشور اشتغال دارند، نهادهای خاصی نیز در نظر گرفته شده است، که می بایست در امور تخصصی تصمیم گیری کنند.
(رهبر انقلاب، مطالبات فرهنگی 1394) -David,Fred,R,1385,P11 (رجوع شود به تصویر صفحه) سوالات تحقیق: در این مقاله تلاش می شود به چند سوال کلیدی مرتبط با موضوع پاسخ داده شود: 1-آن بخش ازمطالبات حوزه فرهنگ برای جغرافیای فرهنگی ایران، که اولویت عملیاتی شدن آنها دررسانه ملی می باشد چیست؟ 2- وضعیت جغرافیای فرهنگی ایران در حوزه تهدیدات فرهنگی کدام است؟ 3- رویکردهای رسانه محور منطبق با جغرافیای فرهنگی ایران چیست؟ 4- اهداف راهبردی و عملیاتی رسانه ملی به منظور افزایش قدرت فرهنگی کشور کدام است؟ روش تحقیق: در این پژوهش پس از مطالعه کتابخانه ای و جمع آوری اطلاعات و بمنظور پیشنهاد یک مدل راهبردی که در آن اولویتهای راهبردی مشخص گردد."