ملخص الجهاز:
"بهطور خلاصه میتوان گفت،بازاریابی صنعتی به آن دسته از فعالیتهای بازاریابی اطلاق میشود که فروش محصولات و خدمات را به سازمانها و نهادهایی در نظر میگیرد که این محصولات را بهطور مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات تولیدی و تجاری خود مورد استفاده قرار میدهند.
مدیریت بازاریابی صنعتی عبارت است از تحلیل،برنامهریزی،کاربرد و کنترل برنامههای طراحی شده به منظور پدید آوردن و حفظ مبادلات و روابط متقابلا سودمند در جهت دستیابی به هدفهای سازمانی در بازارهای صنعتی.
این موسسهها خود به سه دسته به شرح زیر تقسیم میشوند: تولیدکنندگان تجهیزات اصلی آن دسته از مصرفکنندگان تجاری هستند که محصولات و خدمات صنعتی را برای تکمیل کردن محصولات خود خریداری مینمایند و سپس،محصولات تولیدی خود را به بازارهای صنعتی عرضه میکنند.
در بازاریابی صنعتی مصرفکنندگان کاربر آن دسته از موسسههای تجاری هستند که محصولات و خدمات صنعتی را به منظور استفاده در تولید سایر محصولاتی خریداری مینمایند که به نوبه خود،در بازار صنعتی یا مصرفی به فروش میرسانند.
مثالهایی از مصرفکنندگان کاربر عبارت است از شرکتهای تولیدیی که ماشین تراش،دریل، قیچی و سایر تجهیزات و لوازم را برای جدول شماره 1-نمونههایی از ماهیت متفاوت بازارهای صنعتی (به تصویرصفحه مراجعه شود) استفاده در خطوط تولید خود خریداری میکنند.
هرچند هر سه نوع مصرفکننده سازمانی یاد شده از بسیاری جهات با یکدیگر اختلاف دارند،همگی آنها در مجموع عناصر اصلی بازار صنعتی را شکل میدهند،زیرا محصولات و خدمات صنعتی را برای تولید سایر محصولات و عرضه به مشتریان خود خریداری مینمایند.
به این ترتیب،آنها از نظر مصرفکنندگان نهایی محصول خود با یکدیگر تفاوت دارند به نحوی که محصولات را تنها برای ارضای مستقیم یا غیرمستقیم تقاضای مشتریان خود خریداری مینمایند."