خلاصة:
امروزه اهمیت استفاده از طراحان آموزشی به عنوان متخصّصان پداگوژی در طراحی آموزشی یادگیری الکترونیکی در موسسات آموزشی بر کسی پوشیده نیست . طراحان آموزشی باید از دانش و آگاهی لازم در زمینه طراحی آموزشی موثر برخوردار باشند. یادگیری الکترونیکی مانند هر نوع یادگیری دیگر نیازمند طراحی آموزشی موثر و مناسب است . استفاده از طراحان آموزشی به عنوان متخصّصان پداگوژی که اطلاعات لازم در زمینه محتوا ندارند و استفاده از متخصّصان محتوا که اطّلاعات لازم در زمینه پداگوژی را ندارند منجر به دوگانگی و جدایی بین محتوا و پداگوژی در کنار فناوری می شود. الگوی تی پک یکی از مهم ترین الگوهای ادغام فناوری در آموزش و یادگیری است که به تعامل هدفمند سه حوزه پداگوژی، محتوا و فناوری توجّه دارد. این مقاله ضمن مهم بر شمردن این الگو تاکید می کند که الف ) این الگو در نقش و عملکرد طراحان آموزشی تلفیق شود. ب ) به عنوان یک عنصر پیش نیاز در برنامه های طراحی آموزشی یادگیری الکترونیکی در نظر گرفته شود.
ملخص الجهاز:
"(گستافون وبرنچ ،٢٠٠٧) 1 ) Broderick 2 )Richard 3 ) field of instructional design and technology(IDT) نقش طراحان آموزشی مشاوره در فرایند طراحی است که فعالیت هایی چون ارتباطات ، راهبرد های آموزشی، تهیه و تولید رسانه ها، ارزش یابی و مدیریت پروژه را در بر می گیرد.
ارتباط بین مولفه های ذکر شده در طراحی آموزشی دوره افزارهای الکترونیکی در شکل زیر نشان داده شده است : 1 ) Dual code theory 2 ) Paivio 3 ) Driscoll طراحی دوره افزارهای الکترونیکی -ارتباط بین معلم و -جلب توجه فراگیر دانش آموز -مطلع ساختن -تعامل و همکاری فراگیر از اهداف - اصل چند رسانه بین دانش آموزان آموزشی ای -کاربرد تکنیک های - اصل مجاورت -فراخوانی یادگیری فعال فضایی: یادگیری گذشته -فراهم آوردن - اصل مجاورت -ارائه مواد آموزشی بازخوردهای مناسب زمانی -ارائه راهنمایی -تلفیق تئوری و -اصل انسجام و یادگیری عمل پیوستگی -آزمون عملکرد -اصل کانال -توجه انتظارات - ارائه بازخورد حسی بالای دانش آموزان -اصل افزونگی -ارزیابی عملکرد -احترام به تنوع -اصل تفاوتهای -ترغیب و تسهیل استعداد ها و رفتار گفررایدیی، شناخت گرایی ، یادآوری و انتقال یادگیری یادگیری ساختن گرایی و ارتباط گرای شکل ٤.
TPACK یک چارچوب برای درک و توصیف انواع دانش مورد نیاز برای طراحی محیط های آموزشی الکترونیکی و همچنین کاربرد موثر فناوری های نوین اطلاعاتی در فرایند یادگیری فراهم می کند؛ بنابراین ، یادگیری الکترونیکی به یک نگاه کل گرا و در هم تنیده حوزه های مختلف بستگی دارداین نکته این درس را به ما می دهد موفقیت آموزش الکترونیکی در گرو تعامل و همکاری بین متخصصان فناوری، محتوا و متخصصان آموزش و یادگیری به ویژه طراحان آموزشی است ."