خلاصة:
هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی الگوی ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی در دانشگاه بوده است تا بر اساس یافتههای آن زمینه ها، ابعاد، عناصر و الزاماتی که برای ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی ضرورت و کارآئی دارند، تدوین و تبیین شود. تحقیق از نظر هدف کاربردی و روش تحقیق آمیخته اکتشافی بوده است. تدوین الگو در سه مرحله مستقل و در عین حال مرتبط به هم انجام گرفت که به ترتیب شامل مطالعات نظری و تدوین ابعاد و مولفههای الگو، تکمیل و تایید کیفی الگو و بالاخره مرحله اعتبارسنجی و نهاییسازی الگو بوده است. جامعه آماری در مرحله کیفی شامل دو گروه متخصصین و ذینفعان بودند که از میان آنها نمونهگیری بصورت هدفمند انجام شد و در مرحله کمی تحقیق جامعه آماری شامل اعضاء هیات علمی دانشگاه شاهد بوده است که مطابق آمارهای ارائه شده تعداد آنها هنگام انجام تحقیق 300 نفر بوده است. از میان آنها تعداد 168 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. نمونهگیری به روش طبقهای انجام گردید. برای جمعآوری دادهها و اطلاعات از ابزار مصاحبه و پرسشنامه استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل مضمونی استفاده شد و برای تحلیل دادههای کمی از آزمونهای تحلیل عاملی، t تک گروهی، تحلیل واریانس و مدل معادلات ساختاری، استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که جهت ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی لازم است الزامات ساختاری، سطوح ممیزی، معیارها و شاخصهای ممیزی، برنامه اجرایی، ممیزی فرایندهای اصلی و بالاخره گزارشدهی ممیزی مورد توجه قرار گیرد و اینکه ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی جریانی چندبعدی و چندعاملی بوده و از این نظر دارای پیچیدگی و پویایی است و در نهایت نتیجهگیری شد که استقرار و اجرای کارآمد ممیزی فرایندهای آموزشی و پژوهشی مستلزم رویکردی رسمی، نظاممند و پویاست.
The main goal of this research has been design the auditing model for research and educational processes to based on its findings، context، dimensions، elements and requirements that have essentiality and efficiency to research and educational processes audit، develop and explanation. The present study from the point of goal has been applied research and has been done by Exploratory Mixed Method. Developing of the model done in three phases that include theoretical studies، formulation aspects and components of the model، and approving the validation of the model in qualitative approach and finally accreditation stage. The statistical population in qualitative stage included professionals and beneficiaries of the processes (managers) that among them 12 members were chosen by targeted sampling. The statistical population in quantitative stage included all faculty members of Shahed University that among them 168 member selected. They were selected by stratified sampling. To collect required data، questionnaire and interview were used. To analyzing the qualitative data thematic analysis and for analyzing quantities data one-sample t-test، One - way ANOVA (F)، factor analysis and structural equation modeling were used. . It was concluded from data analysis that structural requirements، audit levels، audit criteria and indexes، action plan، auditing the main processes and audit reporting should be considered for educational and research processes. In addition auditing the educational and research processes is multi-dimension and multi -face current and is complex and dynamic. Finally concluded that establishing and implementing in effective manner the educational and research processes auditing requires a formal، systematic and dynamic approach.