خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺗﺎﺛﯿﺮ آﻣﻮزش ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ-رﻓﺘﺎری ﺑﺮ اﻓﺰاﯾﺶ ﺳﺎزﮔﺎری ﻓﺮدی-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎدران دارای ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ-ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان در ﺳﺎل 1396 اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﯾﮏ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻧﯿﻤﻪ آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن-ﭘﺲ آزﻣﻮن ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮔﻮاه اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪی آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺎدران دارای ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎل 3 ﺗﺎ 7 ﺳﺎﻟﻪ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﻮدﻧﺪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺎ روش ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی در دﺳﺘﺮس در دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ (15 ﻧﻔﺮ) و ﮔﻮاه (15 ﻧﻔﺮ) اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ 10 ﺟﻠﺴﻪ ﺗﺤﺖ آﻣﻮزش ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ و ﮔﺮوه ﮔﻮاه در ﻃﻮل اﯾﻦ ﻣﺪت در اﻧﺘﻈﺎر درﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ. روش ﺟﻤﻊآوری دادهﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺳﺎزﮔﺎری ﻓﺮدی-اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﮐﺎﻟﯿﻔﺮﻧﯿﺎ از ﮐﻼرک و ﻫﻤﮑﺎران، (1953) اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪدﺳﺖ آﻣﺪه از اﺟﺮای ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﻧﺮم اﻓﺰار SPSS19 در دو ﺑﺨﺶ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ (آزﻣﻮن t ﮔﺮوه ﻣﺴﺘﻘﻞ، ﺗﺤﻠﯿﻞ وارﯾﺎﻧﺲ ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی) اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮﻓﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺳﺎزﮔﺎری ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎدراﻧﯽ ﮐﻪ دارای ﮐﻮدک ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ-ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻮدﻧﺪ و ﺗﺤﺖ" آﻣﻮزش ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎری" ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﻌﻨﯽداری اﻓﺰاﯾﺶ داﺷﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﮐﻪ آﻣﻮزش ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﻪ ﺷﯿﻮه ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎری ﺑﺮ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻓﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺎدران دارای ﮐﻮدﮐﺎن ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ-ﻧﻘﺺ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ.
ملخص الجهاز:
"کوهسالی، میزرامالی، کریملو (٢٠٠٨) 1 - Attention Deficit and Hyperactivity Disease 2 - American Psychiatry Association 3 - Sadock & Sadock 4 - Voeller 5 - Soliva 6 - Crozier & Tincani 7 - Wright & McCathren 8 - Voges 9 - Ozdemir 10 - Rich 11 - Lobar 12 - Coonerty-Femiano 70 نیز در پژوهش خود دریافتند، میزان سازگاری اجتماعی مادران دختران عقب مانده ذهنی، به طور چشمگیری پایین تر از مادران دختران عادی است .
/0001 همانطور که در جدول ٣ مشاهده می شود سطح معنی داری همه آزمونها، بیانگر آن هستند که بین مادران دارای کودکان بیش فعالی-نقص توجه گروه های آزمایش و گواه حداقل از لحاظ یکی از متغیرهای وابسته (سازگاری فردی و سازگاری اجتماعی) تفاوت معنی داری وجود دارد، برای پی بردن به تفاوت ، نتایج حاصل از آزمون اثرات بین آزمودنی ها، در جدول ٤ ارائه شده است .
M. A Graduated in Department of Clinical Psychology, Islamic Azad University of Ilam, Ilam, Iran Abstract The present research was aimed to examine the effect of teaching families using a cognitive-behavioral method on increasing social-individual adaptability in mothers (Tehran, 2017) with children who have hyperactivity and attention deficit disorder."