خلاصة:
امروزه، سرمایه واقعی سازمان ها، دانایی، هوشمندی و شایستگی است. دیگر سازمان ها به انبوهی تولید، ذخایرمالی و فزونی منابع انسانی خود نمی بالند، بلکه بالندگی سازمان ها در گرو سرمایه هوشمند، دانش و شایستگی آن هاست. آموزش و بهسازی منابع انسانی، نوعی سرمایه گذاری مفید و یک عامل کلیدی در توسعه محسوب می شود که اگر به درستی برنامه ریزی و اجرا شود، می تواند بازده قابل ملاحظه ای داشته باشد. سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک دستگاه تاثیرگذار بر جامعه، به دنبال رسیدن به نیروی انسانی شایسته و کاردان برای بهبود برنامه ها و متعاقب آن، تاثیرگذاری بیشتر برنامه هایش می باشد. مجریان ورزشی تلویزیون نیز یکی از نیروهای مهم سازمان محسوب می شود. لذا هدف تحقیق حاضر شناسایی ویژگی های مطلوب مجریان ورزشی تلویزیون برای کمک به سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا. در راستای جذب و آموزش این نوع مجریان می باشد.
در این پژوهش، برای تکمیل مباحث نظری از روش «اسنادی» و برای رسیدن به پاسخ سوال های تحقیق، روش «نظریه زمینه ای» و ابزار «مصاحبه عمیق» به کار گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 10 تن از زبده ترین کارشناسان رسانه و مجریان ورزشی می باشد که بر اساس نمونه گیری نظری انتخاب شدند. نحوه تجزیه و تحلیل یافته های این پژوهش بر اساس سه کدگذاری «باز»، «محوری» و «انتخابی» انجام شد. در آخر نیز یافته های تحقیق که از جستجوی دقیق در پاسخ مصاحبه شوندگان به سوال اصلی تحقیق (شایستگی های مورد نیاز مجری ورزشی کدامند؟) به دست آمدند، در قالب مدل قیفی ارائه شد. این مدل، بیانگر لزوم توجه و عنایت به چهار دسته از شایستگی ها (شایستگی فنی و تخصصی، شایستگی دانشی، شایستگی ارتباطی، شایستگی فردی و شخصیتی) است که در شناسایی، استخدام و آموزش مجریان ورزشی تلویزیون حائز اهمیت هستند.
ملخص الجهاز:
ارائه ویژگیهای مطلوب و مورد نیاز مجریان برنامه های ورزشی تلویزیون 1 دکتر سید مرتضی موسویان 2 سعید یاری چکیده امروزه ، سرمایه واقعی سازمان ها، دانایی، هوشمندی و شایستگی است .
مجری برنامه های ورزشی تلویزیونی نیز جزو منابع انسانی رسانۀ تلویزیون محسوب میشود که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران 1 .
Lveasen Vegard برنامه های ورزشی تلویزیون و استفاده از این شاخص ها برای دست یابی هرچه بیشتر به فرهنگ شایسته سالاری در هنگام استخدام مجریان ورزشی میباشد.
مهارت : توانایی انجام یک عمل فیزیکی یا روحی (سنگی، ٢٠٠: ٤) در این مقاله چون محقق برای شناسایی شایستگی مورد نیاز مجری ورزشی تلویزیون از روش گراندد تئوری استفاده کرده و در این روش نمیتوان از ابتدا بر اساس ابعاد و مقوله های مشخصی تحقیق را پیش برد، ابعاد شایستگی که در این تحقیق به دست آمده ، از قبل مشخص نشده اند.
در این گونه برنامه ها، مجری یا مجریان ، به عنوان عامل ارتباط میان مخاطب و رسانه ، وظیفه دارند بیننده را پای دستگاه های گیرنده بنشانند و با تبحر خود در اجرا -که برآمده از تجربه ، دانش و تسلط آنان به موضوع برنامه و شناخت آن ها از مخاطب است - در طول زمان معین پخش برنامه ، تماشاگران را با خود و برنامه همراه سازند (قربانخانی، ١٣٨٨: .
روش پژوهش : هدف اصلی این پژوهش ، شناسایی شاخصه های شایستگی مورد نیاز مجریان برنامه های ورزشی برای سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد.
Strauss, Anselm and Juliet Corbin, (1988), Basics of Qualitative Research , Second Edition, London: Sage Publications.