خلاصة:
هدف از این پژوهش بررسی مقایسهای میزان مراجعه و اعتماد به اخبار اینترنتی (در وبسایتهای فارسی) و یافتن رابطة بین عوامل موثر بر میزان اعتماد مخاطبان به اخبار این رسانه است. از این رو ضمن توجه به پیچیدگی و گستردگی موضوع، و ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای وابسته به وزارت علوم شهر تهران، به عنوان جامعه آماری انتخاب شدهاند که به نوعی مخاطب نخبه نیز، محسوب میشوند. روش مورد استفاده در این تحقیق، پیمایش است که در مرحلة نخست ده وبسایت خبری پربیننده از دیدگاه پاسخگویان مشخص شدند. نتایج به دست آمده از پاسخهای نمونة 400 نفره از دانشجویان در مرحلة دوم، که با نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای در ده دانشگاه وابسته به وزارت علوم شهر تهران انتخاب شدند، نشان میدهد که وبسایتهای خبری -با وجود ضریب نفوذ کم اینترنت در کشور و محدودیتهای نسبی که در دسترسی به برخی از این وبسایتها وجود دارد- توانستهاند در جهت جلب اعتماد رسانهای این گروه از نخبگان علمی، گام مهمی بردارند و حتی وب2 نیز در این عرصه مجال خودنمایی یافته است. نتایج کلی پس از رتبهبندی میزان اعتماد، مبیّن این مطلب بود که وبسایتهای خبری «بی.بی.سی فارسی»، «بالاترین» و «تابناک» به ترتیب از بیشترین میزان اعتماد در میان ده وبسایت خبری پربیننده برخوردارند.هدف از این پژوهش بررسی مقایسه ای میزان مراجعه و اعتماد بـه اخبـار اینترنتـی (در وب سایت های فارسی ) و یافتن رابطه بین عوامل موثر بر میزان اعتماد مخاطبان به اخبار این رسانه است . از این رو ضمن توجه به پیچیدگی و گستردگی موضـوع ، و ضـریب نفوذ کم اینترنت در کشور، دانشجویان تحصیلات تکمیلـی دانشـگاه هـای وابسـته بـه وزارت علوم شهر تهران ، به عنوان جامعه آماری انتخاب شده اند که به نوعی مخاطـب نخبه نیز، محسوب می شوند. روش مورد استفاده در این تحقیق ، پیمایش اسـت کـه در مرحله نخست ده وب سایت خبری پربیننده از دیدگاه پاسخگویان مشخص شدند. نتایج به دست آمده از پاسخ های نمونـه ٤٠٠ نفـره از دانشـجویان در مرحلـه دوم ، کـه بـا نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای در ده دانشگاه وابسته به وزارت علوم شـهر تهـران انتخاب شدند، نشان می دهد که وب سایت های خبری -بـا وجـود ضـریب نفـوذ کـم اینترنت در کشور و محدودیت های نسبی که در دسترسی به برخی از این وب سایت ها وجود دارد- توانسته اند در جهت جلب اعتماد رسانه ای این گروه از نخبگان علمی ، گام مهمی بردارند و حتی وب ٢ نیز در این عرصه مجال خودنمایی یافته است . نتایج کلـی پس از رتبه بندی میزان اعتماد، مبّین این مطلب بود که وب سایت های خبری «بی .بی .سی فارسی »، «بالاترین » و «تابناک » به ترتیب از بیشترین میزان اعتماد در میان ده وب سایت خبری پربیننده برخوردارند
ملخص الجهاز:
"بیان مسأله از آنجا که تا کنون تحقیقی که منحصرا به مقایسه اعتماد رسانه ای در مخاطـب نخبـه - (2) به عنوان قشری که به طور بالقوه مـی توانـد در هـدایت جریـان فکـری جامعـه تأثیرگـذارتر باشد- نپرداخته بود و تحقیقاتی نیز که در این حوزه انجام شده بود، یا غالبا رسانه های سـنتی را با یکدیگر مقایسه کرده بودند، و یا اینترنت را به مثابۀ یک رسانۀ خبری واحـد –سـوای از وب سایت های خبری متعددی که می تواند با استقبال یا عدم استقبال عمومی روبـه رو شـود- در نظر گرفته بودند، و از طرف دیگر به دلیل اهمیتی ویژه ای که دیـدگاه هـای ایـن گـروه از مخاطبان ، در مورد میزان اعتماد به اخبار و عوامل مؤثر بر آن در ایـن رسـانۀ پربیننـده ، بـرای پژوهشگران عرصه ارتباطات دارد، تحقیق پیش رو به دنبال این است که تا حد امکـان خـلاء موجود را پر کند.
سی فارسی » 3/33 2 «بالاترین » 3/26 3 «تابناک » 3/15 4 «گویا» 3/02 5 «VOA فارسی » 3/02 6 «روزآنلاین » 3/00 7 «آفتاب » 2/92 8 «ایسنا» 2/81 9 «همشهری » 2/77 10 «رادیو فردا» 2/67 11 «فارس » 2/57 12 «ایرنا» 2/28 در مورد میزان مراجعه در سوال سوم کـه پرسـیده بـود: «چـه رابطـه ای بـین میـزان مراجعه و اعتماد دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه هـای وابسـته بـه وزارت علـوم شهر تهران به اخبار وب سایت های خبری وجود دارد؟» جدول زیر به دست آمد: جدول ٣."