ملخص الجهاز:
"مدل"فراسوی بودجهبندی" بهترین تجربیات عصر اطلاعات را از طراحی سازمان و تفویض اختیار تا برنامهریزی و مدیریت عملکرد معرفی میکند که هماکنون شرکتهای پیشرو برای پاسخگویی به تقاضاهای مشتریان در پیش گرفتهاند.
میزگرد بعد از دو سال تحقیق و بازبینی موارد متعدد، میزگرد به این نتیجه رسیده است که شرکتها نهتنها به مدیریت راهبردی موثر نیاز دارند،بلکه لازم است سازمان خود را با تفویض اختیار به مدیران خط جلو،باز طراحی کنند.
تفویض اختیار موثر،سخت است و به سالها کوشش طاقتفرسا برای پس زدن نیروی"تمرکز" نیاز دارد،اما ثابت شده است که این کوششها ارزش آن را دارد چون سازمان را به موجودی خود-نوشونده با ارزشهای قوی،مسئوولیتهای توزیع شده،و فرهنگ عملکرد مخصوصی تبدیل میکند که دیگر به یک یا دو رهبر الهامبخش در بالای هرم بستگی ندارد.
اما به رغم کوشش برای تنظیم این مدل با معرفی مبنای صفر یا بودجهبندی در دورههای کمتر از یک سال(مثلا، فصلی)،که هیچ کدام سازمان را به سمت تفویض اختیار بیشتر یا عملکرد راهبردی نمیبرد،اکنون دیگر چنین مدلی در دنیای تجاری سریعا تغییریابنده،از رده خارج است.
تنها با غلبه بر محدودیتهای رویکرد بودجهبندی سنتی است که مدیران میتوانند مدل کسب و کاری را خلق کنند که با سرعت بالا کار میکند؛خود را مورد سؤال قرار میدهد،خود نوسازی میکند،و خود را کنترل میکند،و به خلاقیت و یادگیری پاداش میدهد.
یک دلیل آن این است که هزینهها همواره با کاهش روبهرو میشوند(برعکس سیستم بودجهبندی که هزینهها را مورد حمایت قرار میدهد)؛دلیل دیگر اینکه هزینه مطالبات سوخت،ناباورانه پائین است،عمدتا به این دلیل که سیاست شرکت،تفویض اختیار و مسئوولیت تخصیص اعتبارات به کارکنان خط جلو بوده است،که مشتری را میشناسند."