خلاصة:
مقدمه: درگیری تحصیلی نقش مهمی در پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، دانش آموزانی
که معنا و هدفی برای فعالیت های خود می یابند، به طور فزاینده از یادگیری لذت می برند و برای
کسب موفقیت انرژی بیشتری دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش معنادرمانی بر
درگیری تحصیلی در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرمآباد بود. روش: جامعه آماری پژوهش
1394 بودند که از - شامل کلیه ی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1395
میان آنها 32 دانش آموز به شیوه نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و با طرح پژوهش آزمایشی،
( از نوع پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه گواه در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند 16
نفر دانش آموزان در گروه آزمایش و 16 نفر در گروه گواه . مداخلات مربوط به آموزش معنادرمانی
به مدت 12 جلسه 90 دقیقه ای طی یک جلسه در هفته بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام
گرفت. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی زرنگ 1391 بود. داده های بدست آمده با
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ( MANCOVA )روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری
یافته ها: نتایج پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین گروه ها بود. نتایج آزمون تکمتغیره نیز حاکی از
وجود تفاوت معنادار در دو گروه آزمایش و گواه بود و این نتایج در مرحلهی پیگیری نیز حفظ شده
است. نتیجه گیری: بر این اساس، به معلمان پیشنهاد می شود در طول دوره ی آموزشی، معنادرمانی را
به دانش آموزان آموزش دهند.