خلاصة:
پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی،بر افزایش عزت نفس دختران نوجوان شاهد سال اول متوسطهء شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-77 با استفاده از طرح تحقیق تجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه میپردازد. یک دبیرستان شاهد از بین چهار دبیرستان شاهد شهر اصفهان،که شامل 62 نفر (71دانشآموز شاهد و 9 دانشآموز غیر شاهد)به عنوان گروه آزمایشی و 92 نفر (01 دانشآموز شاهد و 91 دانشآموز غیر شاهد)به عنوان گروه گواه بود،با گزینش تصادفی انتخاب شد.هر دو گروه آزمایشی و گواه در پیشآزمون و پسآزمون عزتنفس،با استفاده از پرسشنامهء میزان شدهء 85 سؤالی کوپر اسمیت، شرکت نمودند.لیکن آموزش گروهی،که شامل 8 جلس(08 دقیقهای و به صورت یکبار در هر هفته بود،فقط در مورد گروه آزمایشی اجرا شد.روش استفاده شده در جلسات آموزش گروهی،یک روش آموزشی-درمانی ترکیبی جدید بود و تلفیقی بود از شیوههای شناختی و رفتاری که پژوهشگر آن را ابداع کرده بود و برای اولین بار در ایران اجرا گردید.نتایج تحلیل کوواریانس حاکی از تأثیر معنیدار آموزش گروهی بر افزایش عزت نفس اعضای گروه آزمایشی(اعم از شاهد و غیر شاهد)بود .(P?0/01) همچنین این نتایج بیانگر بالاتر بودن عزتنفس دختران نوجوان غیر شاهد در مقایسه با دختران نوجوان شاهد بود .(P 0/04)
ملخص الجهاز:
"دانش و پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان(اصفهان) (علوم انسانی) شمارهء دوم-زمستان 8731 صص 69-58 بررسی تأثیر آموزش گروهی بر افزایش عزتنفس دختران نوجوان شاهد شهرستان اصفهان مهرداد کلانتری*-حمید طاهر نشاط دوست** حسین مولوی***-زهره آدمزاده**** این پژوهش با همکاری دفتر پژوهش بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان اصفهان در سال 7731 و در شهرستان اصفهان انجام شده است.
چکیده پژوهش حاضر به بررسی تأثیر آموزش گروهی،بر افزایش عزت نفس دختران نوجوان شاهد سال اول متوسطهء شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-77 با استفاده از طرح تحقیق تجربی پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه میپردازد.
نمونهء تحقیق:55 دانشآموز دختر نوجوان سال اول متوسطهء یکی از دبیرستانهای شاهد شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-77 نمونهء تحقیق میباشد که از بین 4 دبیرستان شاهد بهطور تصادفی انتخاب شد،که 62 نفر از آنها(71 دانشآموز شاهد و 9 دانشآموز غیر شاهد)به گروه آزمایشی و 92 نفر از آنها نیز(01 دانشآموز شاهد و 91 دانشآموز گواه در پیشآزمون و پسآزمون عزت نفس شرکت کردهاند،لیکن آموزش گروهی فقط در مورد گروه آزمایشی اجرا شد.
این نتیجه با نتایج سایر تحقیقات نسبتا مشابهی که در زمینهء افزایش جرأت،خودباوری و عزت نفس آزمودنیها انجام شده است،همسو است(ادیب 4731،بهرامی 5731، فصیحزاده 5731،روشن 5731،هادی 6731،بیغم 6731)،البته باید در نظر داشت که روش مداخلهء درمانی پژوهش حاضر یک روش کاملا جدید و تلفیقی از شیوهء شناختی، رفتاری و مذهبی است که برای اولینبار در ایران اجرا گردید."