خلاصة:
رسانه های اجتماعی و جمعی امروز نقش پررنگ خود را در زندگی انسان به رخ کشیده اند و ضمیمه ای از فعالیتهای روزمره زندگی انسان را، رصد همین رسانه ها به خود اختصاص داده است. مردم امروز، رسانه ها را می بینند و می خوانند و نسبت به اتفاقات دنیای پیرامون اطلاعات کسب م یکنند. بخشی از اتفاقات دنیای پیرامونی انسان را، بحران ها تشکیل می دهد. بحران هایی که 25 درصد اخبار رسانه ها را شکل می دهند و بر اساس زمینه طبیعی یا انسانی به وجود می آیند. بحران هایی که بر زندگی بشر امروز سایه افکنده لزوم مدیریت پیش از بیش بحران را گوشزد می کند. مدیریت بحران، به شیو ه های گوناگون قابل انجام است؛ ولیکن با توجه به اهمیت تاثیر رسانه بر افکار عمومی نقش رسانه در مدیریت بحران ها بر کسی پوشیده نیست.
رسانه در طیف بحران شامل مرحله پیش، حین و پس از بحران کارکردهای مختلفی را از خود به جای می گذارد و به کمک مدیریت کلان بحران می آید. مدیریت رسان های بحران، موضوعی است که مد لها و الگوهای گوناگونی در رابطه با آن ارائه شده است. مدل پروانه ای و مدل چرخشی، نمونه هایی از الگوها
و مد لهای مدیریت رسان های بحران است. این مقاله به بررسی نقش رسانه ها در مدیریت بحران می پردازد، مروری بر مفاهیم بحران و مدیریت بحران و رسانه دارد و ارتباط بین رسانه و بحران را تعریف می کند و سپس به مدیریت رسان های بحران و تبیین کارکردهای مختلف رسانه در مراحل بحران می پردازد.