خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه اهداف پیشرفت با راهبردهای خودتنظیمی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی انجام شد. به این منظور 200 نفر از دانشجویان پرستاری و مامایی بهعنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری، روش خوشهای تکنمونهای بود. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. در این پژوهش از دو پرسشنامه راهبردهای خودتنظیمی پنتریچ و دی گروت (1990) و پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی (1998) با طیف پنجگزینهای لیکرت آماده شد. پایایی پرسشنامه خودتنظیمی 95/. و پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی 87/. بود. روایی محتوایی پرسشنامهها با نظر تعدادی از صاحبنظران و متخصصان مدیریت و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عامل تأییدی، تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پرسشنامه در بخش آمار استنباطی از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و مدل معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که جهتگیری هدفی تأثیر مثبت، مستقیم و معنیداری بر راهبردهای خودتنظیمی دانشجویان دارد و میتواند نقش مؤثری در افزایش خودتنظیمی داشته باشد.
ملخص الجهاز:
Daniel et al گسترده روابط اجتماعي آنان ، به نظر ميرسد که دانشجويان پرستاري و مامايي نياز به مهارت هاي خودتنظيمي بيشتري در مقايسه با ساير رشته هاي دانشگاهي دارند اما مسئله مدنظر پژوهشگران مقاله حاضر، اين است که آيا جهت گيري هدف دانشجويان نيز ميتواند نقش مؤثري در راهبردهاي خودتنظيمي آنها داشته باشد تا از اين دريچه و شناخت عوامل مؤثر در اين مؤلفه انگيزشي بتوان راه کارهايي براي افزايش خودتنظيمي در يادگيرندگان به خصوص در رشته هاي پرستاري و مامايي ارائه داد.
بر همين اساس پژوهش حاضر به منظور فراهم کردن شواهدي از رابطه بين راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با جهت گيري اهداف در دانشجويان پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام گرفت .
در پژوهش هاي انجام شده درخصوص عوامل مؤثر و مرتبط با يادگيري خودتنظيمي به نقش عواملي چون باورهاي خودکارآمدي، باورهاي ارزش تکليف ، فرايندهاي اجتماعي، باورهاي انگيزشي اشاره شده است ؛ به - طور مثال ، محسن پور، حجازي و کيامنش (١٣٨٦) با بررسي نقش خودکارآمدي، اهداف پيشرفت ، راهبردهاي يادگيري و پايداري در پيشرفت تحصيلي در درس رياضي، به اين نتيجه رسيدند که راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي با پيشرفت تحصيلي و خودکارآمدي رابطه مثبت و معنيدار دارد.
Nolen & Haladyna فرضيه هاي پژوهش H١: جهت گيري اهداف پيشرفت و مؤلفه هاي آن با راهبردهاي خودتنظيمي و مؤلفه هاي آن رابطه معني دار دارد.
Clercq, Galand & Frenay (شان و يويان ١، ٢٠٠٨ و گينتز و همکاران ، ٢٠١٦) نشان داد که بين اهداف اجتنابي و درگيري شناختي انگيزشي که از مؤلفه هاي خودتنظيمي است ، رابطه منفي وجود دارد.
Chicken or the egg: Longitudinal analysis of the causal dilemma between goal orientation, self-regulation and cognitive processing strategies in higher education.