خلاصة:
هدف این پژوهش تعیین و طبقهبندی شایستگیهای عمومی موردنیاز برای موفقیت دانشجویان در زندگی علمی و حرفهای است. روش پژوهش با توجه به هدف از نوع کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها، آمیخته اکتشافی است. ابتدا برای تعیین شایستگیهای عمومی، 43 پژوهش داخلی و خارجی به صورت هدفمند انتخاب و تحلیل محتوا شدند و بر این اساس ابزار گردآوری دادهها تهیه شد. سپس برای تعیین اهمیت این شایستگیها، از نظرات مدیران گروههای آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان که به صورت سرشماری انتخاب شدند، استفاده شد (57=N). بر اساس نتایج تحلیل محتوای پژوهشهای داخلی و خارجی، 21 شایستگی برای موفقیت دانشجویان در زندگی علمی و حرفهایشان شناسایی شد که اهمیت آنها از نظر مدیران گروههای آموزشی نیز مورد تأکید قرار گرفت. این شایستگیها در چهار طبقه روششناختی، میانفردی، سیستماتیک و کاربردی دستهبندی شدند که شایستگیهای طبقه روششناختی دارای بالاترین رتبه و شایستگیهای طبقه کاربردی در جایگاه پایینتری نسبت به سایر طبقات قرار گرفتند. بهطور کلی 21 شایستگی استخراجشده در این پژوهش میتوانند نقش بسزایی در موفقیت علمی و حرفهای دانشجویان ایفا کنند که ضروری است در برنامههای آموزشی و درسی مؤسسات آموزش عالی مورد تأکید قرار گیرند.
ملخص الجهاز:
بر اساس نتايج تحليل محتواي پژوهش هاي داخلي و خارجي، ٢١ شايستگي براي موفقيت دانشجويان در زندگي علمي و حرفه ايشان شناسايي شد که اهميت آنها از نظر مديران گروه هاي آموزشي نيز مورد تأکيد قرار گرفت .
به طور کلي ٢١ شايستگي استخراج شده در اين پژوهش ميتوانند نقش بسزايي در موفقيت علمي و حرفه اي دانشجويان ايفا کنند که ضروري است در برنامه هاي آموزشي و درسي مؤسسات آموزش عالي مورد تأکيد قرار گيرند.
سؤال سوم : هرکدام از شايستگيهاي عمومي تا چه اندازه براي موفقيت دانشجويان در زندگي علمي و حرفه اي شان اهميت دارد؟ در جدول (٤) نتايج مربوط به نظر مديران گروه هاي آموزشي در خصوص ميزان اهميت هر يک از شايستگيها نشان داده شده است .
بحث و نتيجه گيري در اين پژوهش تلاش شد که شايستگي هاي عمومي مورد نياز دانشجويان براي موفقيت در زندگي علمي و حرفه اي آنها با تأکيد بر روش تحليل محتواي کيفي تعيين و طبقه بندي شود و اعتبار اين شايستگي ها از ديدگاه مديران گروه هاي آموزشي دانشگاه شهيد باهنر کرمان با استفاده از آزمون تي (t) تک نمونه اي و آزمون تحليل واريانس فريدمن بررسي شود.
مطهرينژاد و همکاران 1 (١٣٩١)، رحماني و همکاران (١٣٩٢)، مجاب و همکاران (٢٠١٠) و ريبولد و ويکينز (٢٠٠٥) در پژوهش هاي خود اين شايستگي ها را براي موفقيت دانشجويان در زندگي علمي و حرفه اي شان لازم و ضروري دانسته اند.