خلاصة:
هدف:در این پژوهش 49 مورد از ترسهای مرضی کودکان و نوجونان در 7 گروه:مدرسه هراسی،گذر هراسی و ازدحام،ترس از حیوانات،ترس از فضاهای بسته،ترس از پزشک و وابستههای پزشگی،ترس از پدیدها،ترس از موقعیتهای اجتماعی و ترس از امتحانات مورد بررسی قرار گرفتند.روش:آزمودنیهای پژوهش را 240 نفر(120 دختر و 120 پسر)21-14 ساله تشکیل دادهاند که از میان دانشآموزان دبیرستانی و پیشدانشگاهی با روش نمونهگیری خوشهای- تصادفی برگزیده شدهاند و دادهها به کمک روشهای آماری توصیفی و آزمون آماری t تحلیل گردید.یافتهها:یافتههای پژوهش نشان داد که ترس از موقعیتهای اجتماعی بیشترین نمرات را در میان سایر مقولههای ترس به خود اختصاص میدهد.پس از آن ترس از حیوانات،ترس از پزشک و وابستههای آن،مدرسه هراسی،گذر هراسی و ترس از پدیدهها به ترتیب اهمیت قرار دارند.نمرات دختران دانشآموز هم از نظر تعداد موارد ترس و هم از نظر شدت ترس بیشتر از پسرها بود.
ملخص الجهاز:
"بررسی ترسهای مرضی در دانشآموزان تهرانی دکتر هادی بهرامی* چکیده هدف:در این پژوهش 49 مورد از ترسهای مرضی کودکان و نوجونان در 7 گروه:مدرسه هراسی،گذر هراسی و ازدحام،ترس از حیوانات،ترس از فضاهای بسته،ترس از پزشک و وابستههای پزشگی،ترس از پدیدها،ترس از موقعیتهای اجتماعی و ترس از امتحانات مورد بررسی قرار گرفتند.
جدول 1-فراوانی و درصد آزمودنیهای پژوهش بر حسب جنس و طبقه نمره آنان (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که در جدول دیده میشود هیچ یک از دخترها کمتر از 11 نمره و هیچ یک از پسرها بیشتر از60 نمره نداشتهاند و 30/1%دختران نمرهای بالاتر از 60 داشتهاند.
(1)- Ajuriagerra جدول 2-میانگین و انحراف معیار نمرات دانشآموزان دختر پسر مورد بررسی در مقولههای هراس (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنانکه جدول نشان میدهد ترس از موقعیتهای اجتماعی در شمار بیشتری از آزمودنیها گزارش شده است.
جدول 5-میانگین،انحراف معیار و نمره t نمرات آزمودنیهای پژوهش در مقولههای مختلف ترسها به تفکیک جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین 90%دخترهای کلاس اول،83/3%دختران کلاس دوم،80%دختران کلاس سوم دبیرستان و 76/6% دختران کلاسهای پیش دانشگاهی از مورد تهمت واقع شدن بیم دارند.
برخی از ترسها به علت موقعیت تکرار شوندهشان گرایش به افراطی شدن و مزمن شدن دارند و چنانکه با آنها (1)- Givet جدول 6-میانگین و انحراف معیار و شاخص GSI نمرات آزمودنیهای پژوهش بر حسب مقولههای هراس،مقطع تحصیلی و جنسیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 7-توزیع فراوانی نسبی سایر ترسهای شایع در میان آزمودنیهای پژوهش بر حسب جنس و کلاس درسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) برخورد نشود تأثیر نامطلوبی بر رفتار دارند."