خلاصة:
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان یکی از شاخص های مهم در ارزیابی آموزش و پرورش است، و تمام کوشش های این نظام در واقع جامه عمل پوشاندن به این امر مهم است. در این میان، یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی و به طور کلی در توسعه نظام های آموزشی، بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی به ویژه اینترنت است. بنابراین، مقاله حاضر نیز با هدف بررسی تاثیر استفاده از اینترنت بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان طارم به رشته تحریر درآمده است. روش تحقیق پژوهش حاضر، از نوع پیمایش بوده و جامعه آماری نیز، مشتمل بر کلیه دانش آموزان سال سوم دبیرستان های شهرستان طارم در سال تحصیلی 92 - 91 بوده، که از بین 400 نفر (نیمی از آن ها پسر و نیمی دیگر دختر) به عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول کوکران و به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسش نامه استفاده شده و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که، بین متغیرهای میزان استفاده از اینترنت، میزان دسترسی به اینترنت، میزان رضایت از اینترنت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با سطح معناداری یک درصد، رابطه معنی داری وجود دارد، نوع روابط نیز مستقیم و مثبت برآورد شده است. همچنین نتایج حاصل از آزمون رگرسیونی نشان داد، که متغیرهای استفاده از اینترنت و رضایت خاطر از اینترنت با بتای 175/ تا ثیر بیشتری را نسبت به سایر متغیرها بر متغیر وابسته داشته اند.