خلاصة:
مطابق نظریه برساختگرایی اجتماعی، واقعیتهای زندگی روزمره چیزی جز تظاهرات عینی فرایندهای ذهنی افراد نیستند که تنها از راه دلالتهای لفظی و زبانی محفوظ و در قالب گفتمانها بازنمایی میشوند؛ بنابراین، واقعیتهای جهان اجتماعی، محصول زبان و به عبارت دقیقتر محصول و برساخته گفتمانها هستند. جرم نیز همچون دیگر واقعیتهای اجتماعی درنتیجه همین فرایند معنابخشی به پدیدهها برساخته میشود. بر همین اساس، تغییر در گفتمانها نیز موجب تغییر در برساختهها و ازجمله تعریف جرایم و قوانین کیفری میشود. در این نوشتار، با اتخاذ چنین رویکردی به فرایند قانونگذاری کیفری، فرایند تصویب قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» مصوب 6/11/ 1387 با استفاده از روش تحلیل محتوا و تحلیل گفتمان بررسیشده است. نتایج این تحقیق از قابلیت ارزیابی برساختگرایانه فرایند تصویب قانون موردبحث و بهطور مشخص وابستگی قلمروی جریان آزاد اطلاعات به گفتمانی که درصدد معنابخشی به آن است، حکایت دارد؛ زیرا یافتههای تحقیق نشان میدهد قانون آزادی اطلاعات همراه با تغییراتی در منافع کنشگران فرایند جرمانگاری و تغییر گفتمان حاکم بر آنان دچار تحولاتی بنیادین گشته است.
According to Social Constructionist Theory, The Reality of everyday life, is the result of objectivations of subjective processes that are maintained by Linguistic significations and are reflected by Discourses. Therefore, the social realities are the product of Language and in other words, are constructed by Discourses. Crime also like other social realities is constructed similarly. So, change in Discourses, leads change in constructed Phenomenon including crimes and criminal laws. In this article, by adopting such an approach to Criminal legislative process and by using content analysis and discourse analysis method, the law of “Publication and free access to information”, has been studied. Results of research show the capability of Constructive Analysis of this law, That is the dependence of the Freedom of Information to discourse defined that. Because change in interests of actors, changes the law.
ملخص الجهاز:
"بدین ترتیـب ، تصـویب لایحـه آزادی اطلاعـات تحـت تـأثیر گفتمـان اصـلاحات، سـپس تـأثیر ملاحظات امنیتی برخی کنش گران در دولت هشتم و سپس به حاشیه رانده شدن لایحه در گفتمان اصولگرای حاکم بر دولت نهم و درنهایت ، ایجـاد محـدودیت هـای هرچـه بیشـتر بـرای گـردش آزاد جریان اطلاعات از سوی نمایندگان مجلس هفتم ، نشان میدهـد آنچـه در فراینـد تعیـین قلمـرو و مصادیق حقوق شهروندان سرنوشت ساز است ، نه یک ضابطه ثابت و مشخص برای حمایت از منـافع و دغدغه های عمومی که قدرت و ارزشهای متغیر بازیگران فرایند جـرمانگـاری اسـت کـه در ایـن میان، بیش از هر چیز دیگری تعیین کننده است .
com 4 Criminal Law and Criminology Studies, Vol. 4, No 1, Spring & Summer 2017 Environmental Justice and Protection of Forest in Criminal Unification Judgment of Supreme Court Hasan Mohseni Associate Professor of University of Tehran (Received: 04/05/2017 - Accepted: 28/10/2017) Abstract After Goods and Currency Contraband Law 2014 we saw some ambiguities about legislator’s intention in article 48 of Law concerning Protection and Exploitation of Forests and Rangelands 1968 which is provides the carriage of wood, firewood and charcoal of forest’s tree is forbidden and may be prosecuted and condemned by law of contraband 1944."