خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف آزمون ویژگیهای روانسنجی سیاهة فرسودگی تحصیلی (SBI؛ سالملا ـ آرو، کیورا، لسکینن و نورمی، 2009) در بین گروهی از دانشجویان دختر و پسر ایرانی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر 322 دانشجوی کارشناسی (166 پسر و 156 دختر) به SBI و سیاهة مشغولیت تحصیلی (SEI، سالملاـ آرو و آپادایا، 2012) پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی SBI از روش آماری تحلیل عامل تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی SBI از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. همچنین، به منظور مطالعه روایی سازة SBI، ضریب همبستگی بین نمرة کلی و مقیاسهای SBI با نمرة کلی مشغولیت تحصیلی دانشجویان گزارش شد. نتایج تحلیل عامل تاییدی بر پایه نرمافزار AMOS نشان داد که SBI از سه عامل خستگی از دانشگاه، بدگمانی نسبت به دانشگاه و عدم کفایت فردی تشکیل شده است. مقادیر ضرایب همسانی درونی SBI برای عوامل خستگی، بدگمانی و عدم کفایت فردی و نمرة کلی فرسودگی تحصیلی به ترتیب برابر با 91/0، 85/0، 84/0 و 89/0 به دست آمد. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که SBI برای سنجش مفهوم فرسودگی تحصیلی در دانشجویان ایرانی ابزاری روا و پایا است.
T he main purpose of the present study was to investigate psychometric properties of the School/University Burnout Inventory (SBI، Salmela-Aro، Kiuru، Leskinen & Nurmi، 2009) among Iranian students. 322 university students (166 male، 156 female) completed the SBI and the Schoolwork Engagement Inventory (SEI، Salmela-Aro & Upadaya، 2012). The exploratory and confirmatory factor analysis methods and internal consistency were used to compute the SBI's factorial validity and reliability، respectively. Also، in order to examine the construct validity of the SBI، we computed correlations between total score of MSPSS and it's subscales with school engagement. The results of principal component analysis (PC) and varimax rotation replicated 3-factor structure of exhaustion at schoolwork، cynicism toward the meaning of school and sense of inadequacy at school in the Iranian sample. Goodness-of-fit indices of confirmatory factor analysis confirmed the 3 extracted factors. Internal consistency for the total score of SBI and its subscale consisted of exhaustion; cynicism and inadequacy were 0/91، 0/85، 0/84 and 0/89 respectively. In sum، these findings provide evidence for the validity and reliability of the SBI as a instrument to measure of school burnout among Iranian university students.
ملخص الجهاز:
academic well-being علاوه بر این ، مرور پیشینه مرتبط با موضوع فرسودگی تحصیلی از نقش 1 محافظتی/مراقبتی برخی قلمروهای مفهومی مانند راهبردهای مقابله ای مسئله مدارانه (یوسف ، ٢٠١٠)، گروه های همسال دارای پیشرفت بالا٢ (کیورا، آنولا، نورمی، کسکینن و سالملاـ آرو، ٢٠٠٨) تعقیب اهداف پیشرفت یا تسلط ٣ (وسلامپی، سالملاـ آرو و نارمی، ٢٠٠٩) در مواجهه با مطالبات انگیزاننده موقعیت های پیشرفت به طور تجربی حمایت میکند؛ و بنابراین ، از یک سو، افزایش سطح مطالبات زندگی تحصیلی در موقعیت های پیشرفت و به تبع آن افزایش سطح تجارب هیجانی منفی متعاقب مواجهه با این شرایط و علاوه بر این ، همسو با گروه وسیعی از شواهد تجربی ضرورت مطالعه نظام مند ایده پسایندهای چندگانه رویارویی با رخدادهای تنیدگی زا در محیط های تحصیلی از دیگر سوی ، فقر اطلاعاتی آشکار درباره سنجش موضوع محوری فرسودگی تحصیلی ، اهمیت دسترسی به ابزاری روا و پایا را با هدف اندازه گیری دقیق مفهوم فرسودگی تحصیلی بیش ازپیش مورد تأکید قرار می دهد (اسچافیلی ، مارتینز، مارکوئیس ـ پینتو، سالانووا و باکر، ٢٠٠٢ الف ).
در مطالعه سالملاـ آرو و همکاران (٢٠٠٩) که با هدف آزمون ویژگیهای فنی سیاهه فرسودگی تحصیلی انجام شد نتایج تحلیل عاملی تأییدی SBI نشان داد که ساختار چندبعدی سیاهه فرسودگی تحصیلی شامل خستگی، بدگمانی و عدم کفایت فردی در 1.
The role of educational track in adolescents' school burnout: A longitudinal study.
Perfectionism, academic burnout and engagement among Chinese college students: A structural equation modeling analysis.