خلاصة:
هدف: هدف مقاله حاضر، مقایسه دیدگاه دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اهواز درباره ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی و کتابدار متخصص، هدف اصلی این پژوهش است.روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که به روش پیمایشی انجام گرفته و جامعه آماری آن، تمامی دبیران و دانشآموزان دبیرستانهای شهر اهواز در سال تحصیلی 92–1391 را شامل میشود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود و برای تحلیل دادهها از آزمون تی و تحلیل واریانس استفاده شد. در این پژوهش دیدگاه دبیران و دانشآموزان اهواز درباره مولفههای ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی، ضرورت وجود کتابدار متخصص در کتابخانههای آموزشگاهی، میزان ارتباط برنامههای درسی دانشآموزان با کتابخانه و خدمات آن جهت ایجاد انگیزه استفاده از منابع و خدمات کتابخانه مدرسه و میزان توانایی«کتابیاران» در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی دبیران و دانشآموزان مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد که دبیران و دانشآموزان وجود کتابخانه و کتابدار متخصص در مدرسه را لازم میدانند. دبیران توانایی کتابیاران را در حد متوسط و دانشآموزان در حد نامطلوب ارزیابی کردند. بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مولفههای ضرورت وجود کتابخانههای آموزشگاهی، ارتباط برنامههای درسی دانشآموزان با منابع کتابخانه جهت ایجاد انگیزه برای استفاده کتابخانه مدرسه و میزان توانایی کتابیاران در پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی آنها تفاوت معناداری وجود داشت بهطوریکه در همه موارد فوق، نظرات معلمان میانگین بالاتری داشت که از نظر آماری نیز معنیدار بود.اصالت/ ارزش: ارزش مقاله حاضر در نشاندادن ابعاد اهمیت کتابخانههای آموزشگاهی و تصور دبیران در باب تواناییهایی کتابیاران برای مدیریت و هدایت کتابخانه است، بهطوریکه هرچند ضرورت وجود کتابدار را در حد مطلوب میدانند اما گویا با متوسط ارزیابیکردن توان کتابیاران، مشکل قابل توجهی را متوجه کتابخانههای آموزشگاهی نمیدانند.
ملخص الجهاز:
"در رابطـه بـا پرسـش یـازدهم دربـارة مقایسـۀ دیـدگاه «دبیـران »بـا «دانـش آمـوزان »از نظـر ضرورت وجود کتابخانه های آموزشگاهی ،کتابـدار متخصـص ، رابطـۀ بـین برنامـه هـای درسـی و ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای استفاده ازکتابخانه و همچنین تـوان کتـاب یـاران ، آزمـون تـی مستقل نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاه دبیران و دانش آموزان وجود دارد: (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل ازآزمون تی مستقل نشان داد که میانگین نظر پاسخ دهندگان در مـورد «میـزان ارتباط برنامه درسی مدرسـه »بـا «ایجـاد انگیـزه جهـت اسـتفاده ازمنـابع وخـدمات کتابخانـه »در دبیران بالاتر ازدانش آموزان است ، وباتوجه بـه سـطح معنـاداری ٠/٠١درفاصـلۀاطمینـان ٠/٩٥، این اختلاف معنادار است (٠٠٥>P)، (جدول ٥): (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطه بامعناداری تفاوت دیدگاه دبیران ودانش آموزان درایـن مـورد، مشـاهدات عینـی نشـان داد کـه دبیـران ازمنـابع مـرتبط بـا برنامـه هـای درسـی ماننـد کتـاب هـای کمـک درسـی یـا کتاب های مکمل برنامه های درسی ،چندان استفاده نمی کننـد، بنـابراین شـناخت درسـتی ازمنـابع کتابخانه و میزان ارتباط برنامه های درسی دانش آموزان باایجاد انگیـزه جهـت اسـتفاده ازمنـابع و خدمات کتابخانۀمدرسه ندارند.
نتایج حاصل ازآزمـون تـی مسـتقل نشـان داد کـه بـین دیـدگاه دبیـران و دانـش آمـوزان در موضوع توانایی «کتاب یاران »درپاسخگوئی بـه نیازهـای اطلاعـاتی اخـتلاف معنـادار وجـود دارد (PvalueT٠٠٥)، (جدول ٦)و معلمان ، آنها را توانمندترمی دانند: (رجوع شود به تصویر صفحه) در رابطــه بــا معنــاداری تفــاوت دیــدگاه دبیــران و دانــش آمــوزان در بــارة میــزان توانــایی «کتاب یاران » در پاسخگویی بـه نیازهـای اطلاعـاتی آنـان ، شـاید علـت ایـن باشـد کـه دبیـران در کتابخانۀ شخصی خود منـابع و اطلاعـات مـورد نظرشـان را پیـدا مـیکننـدو در نتیجـه بـه انـدازة دانش آموزان به «کتاب یاران » احتیاج ندارندو ارزیابی توان «کتـاب یـاران »صـرفا بـه منظـور دادن «پاسخی » به پرسش مربوط در پرسشنامه پژوهش حاضر باشد."