خلاصة:
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازخورد هنجاری مثبت بر اکتساب و یادداری مهارت هدفگیری پرتابی بود. روش تحقیق نیمهتجربی و جامعۀ آماری دانشآموزان دختر پنجم ابتدایی بودند. از جامعۀ هدف، 60 دانشآموز بهطور تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه هنجاری تکلیفگرا، بدون هنجاری تکلیفگرا، هنجاری خودگرا و بدون هنجاری خودگرا قرار گرفتند. آزمودنیها در پیشآزمون 10 پرتاب بدون دریافت بازخورد را تجربه کردند. مرحلۀ اکتساب سه روز به طول انجامید و طی آن آزمودنیها روزانه 20 پرتاب و در مجموع 60 پرتاب انجام دادند. در این مرحله تمام گروهها بازخورد دریافت میکردند، ولی تنها گروه هنجاری مثبتگرا بود که 20 درصد بیشتر بازخورد دریافت میکرد. پس از 48 ساعت، آزمودنیها به آزمون یادداری پاسخ دادند. نتایج تفاوت معناداری بین عملکرد بازخورد گروهها در مرحلۀ اکتساب نشان نداد، ولی این تفاوت در مرحلۀ یادداری معنادار گزارش شد. نتایج پیگیری آزمون توکی نشان داد که بین میانگین امتیازهای آزمودنیها در گروههای بازخورد هنجاری و بدون بازخورد هنجاری خودگرا تفاوت معنادار است. تفاوت معناداری بین گروههای تکلیفگرا و خودگرا در شایستگی ادراکشده مشاهده نشد.
ملخص الجهاز:
توصيف عملكرد پرتاب كيسة شن در مراحل پيش آزمون و پس آزمون تحقيق {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} براي آزمون اين فرضيه كه بين ميانگين عملكرد گروههاي چهارگانه با بازخورد و بدون بازخورد {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج تعاملي در تحليل واريانس عاملي در جدول 3 نشان داد كه بين ميانگين عملكرد پرتاب كيسة شن در بلوكهاي مختلف چهار گروه بازخورد هنجاري مثبت و كنترل (افراد تكليف گرا و افراد خودگرا) در مرحلة اكتساب تفاوت معناداري وجود ندارد.
نتايج تحليل واريانس دوعاملي در مرحلة يادداري {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتايج تحليل واريانس دوعاملي نشان داد كه بين ميانگين يادگيري پرتاب كيسة شن در بلوك هاي مختلف چهار گروه بازخورد هنجاري مثبت و كنترل (افراد تكليف گرا و افراد خودگرا) در مرحلة يادداري تفاوت معناداري وجود دارد (جدول 4).
نتايج آزمون آماري در مورد بررسي ميزان شايستگي ادراكشده در مورد چهار گروه نشان داد كه بين ميانگين شايستگي ادراك شدة گروه بازخورد هنجاري مثبت افراد خودگرا و افراد تكليفگرا و گروه هاي كنترل بدون بازخورد، تفاوت معناداري وجود ندارد (96/6= 2P= 0/07 ،χ).
نتايج نشان داد كه بين ميانگين عملكرد پرتاب از بلوك اول تا ششم در چهار گروه بازخورد هنجاري مثبت و كنترل (دانش آموزان تكليف گرا و خودگرا) در مرحلة اكتساب تفاوت معناداري وجود ندارد.
نتايج تحليل واريانس دوعاملي بين ميانگين يادگيري پرتاب در چهار گروه بازخورد هنجاري مثبت و كنترل (دانش آموزان تكليف گرا و خودگرا) در مرحلة يادداري تفاوت معناداري را نشان داد.
"Social-comparative feedback and conceptions of ability: Effects on motor learning".