خلاصة:
ویژگیهای تکانشگری افراد، الگوهای حرکتی آنها را در یادگیری مهارتهای ورزشی تحت تأثیر قرار میدهد. ازاینرو در این تحقیق تأثیر سطوح مختلف تکانشگری حرکتی بر یادگیری مهارتهای پایۀ بسکتبال بررسی شد. به این منظور سه گروه 12 نفری از پسران 10 تا 12 ساله که با توجه به سطوح تکانشگری حرکتی تعیین شده بودند، همراه گروه کنترل که بهصورت تصادفی انتخاب شده بود، در یک دورۀ آموزشی مهارتهای پایۀ بسکتبال شرکت کردند. برای ارزیابی نتایج عملکرد افراد از آزمونهای پاس بسکتبال ایفرد (AAHPERD) و آزمون پاس هان (Hann) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون، یادداری و انتقال استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس بهترتیب در مراحل پسآزمون (0001/0=P) و یادداری (011/0=P) در مورد تکلیف پاس ایفرد نشان داد که همراستا با افزایش سطوح تکانشگری حرکتی افراد، برتری شایان توجهی در اجرای این آزمون مشاهده میشود، درحالیکه در تکلیف پاس هان، عملکرد بهتر همراستا با کاهش سطوح تکانشگری مشاهده شد. تفاوتهای مشاهدهشده بین گروهها در مرحلۀ انتقال از نظر آماری معنادار نبود (P=0/112). با استناد به این یافتهها میتوان گفت که سطوح مختلف تکانشگری حرکتی یکی از عوامل اصلی اثرگذار در یادگیری مهارتهای ورزشی با در نظر گرفتن مهارتهای سرعتمحور و دقتمحور است.
ملخص الجهاز:
Moeller, Barratt, Dougherty, Schmitz & Swann ٢.
ازاين رو نتايج پژوهش حاضر نشان داد افرادي كه از سطوح تكانشگري پايين و بالايي برخوردارند، بهترتيب در آزمون پاس ايفرد و پاس هان، عملكرد نسبتاً بهتري از خود ارائه ميكنند؛ علت اين امر ممكن است همسو شدن مطالبات مهارتهاي ورزشي از نظر دقت و سرعت با سطوح تكانشگري حركتي افراد باشد.
نتايج تحقيق لمك و همكاران (2005) كه بهصورت بنيادي و با هدف بررسي الگو-هاي حركتي افراد تكانشگر اجرا شده بود، نشان داد عملكرد بهتر افرادي كه در سطوح بالاي تكانش گري قرار دارند، بيشتر تحت تأثير نوع تكليف است و اين مزيت با افزايش دقت تكليف، تضعيف مي شود و از بين ميرود.
در اين زمينه نتايج تحقيق لگ و همكاران (2012) كه تأثير ويژگيهاي حركتي تكانشگري را روي اجراي حركات تكراري بررسي كردند، نشان داد افرادي كه در سطوح بالاي تكانشگري حركتياند، برتري شايان توجهي در رسيدن به 2 y"/>y"/> دارند و در مدت زمان معين، تكرارهاي بيشتري را نسبت به سايرين انجام مي- دهند (32 > نتايج تحقيق لگ و همكاران (2011) كه در رشتة هندبال اجرا شده بود، نشان داد كه همراه با افزايش دقت تكليف و به تبع آن افزايش نياز به دقت در حين اجراي مهارت، اجراي افرادي كه از Lemke , Fischer, Wendorff, Fritzer, Rupp & Tetzlaff Peak Velocity بالاي تكانشگري برخوردارند، با كاستي همراه شده و عملكردشان تضعيف ميشود.